05 oktober 2020

Verenigingsleven in Peel en Maas tijdens corona

Peel en Maas heeft gelukkig een rijkelijk en divers verenigingsleven. Wij zien deze verenigingen en stichtingen met hun vele leden en vrijwilligers dan ook als cement van de samenleving. Echter, door de nieuwe corona-ontwikkelingen zijn ook verenigingen en stichtingen in het hart geraakt. Denk bijvoorbeeld aan sportactiviteiten zonder publiek, waardoor bijvoorbeeld entreegelden en de kantine-opbrengsten wegvallen. Of muziek-, toneel- en cultuurgezelschappen die niet of veel minder kunnen repeteren, oefenen en optredens kunnen verzorgen. Denk ook aan bijeenkomsten met meer dan 30 personen die wegvallen. Zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Daarbij komt nog dat vele bedrijven, waarvan het verenigingsleven vaak ook een steuntje in de rug krijgen in de vorm van sponsoring, momenteel ook op hun centen letten.

Tijdens het coronadebat van de gemeenteraad op 13 oktober zullen wij dan ook zeker aandacht vragen voor de vele verenigingen en stichtingen in Peel en Maas en bekijken op welke manier we vanuit het gemeentelijke coronafonds verenigingen en stichtingen in nood kunnen helpen. Doel is dat verenigingen en stichtingen zich door deze vreemde en moeilijke tijd kunnen slaan.

Zijn er verenigingen of stichtingen die zelf al creatieve oplossingen hebben gevonden in deze periode die ze met ons willen delen, dan horen wij ze graag.

Fractie CDA Peel en Maas