25 februari 2018

CDA plaatst vraagtekens bij Culturele Agenda

Afgelopen donderdag werd in de raadscommissie de Culturele Agenda besproken en de CDA-fractie stelde daarbij de nodige vragen over het hoe en wat van de keuzes die door het college van B&W worden gemaakt.  Keuzes gebaseerd op een rapport dat €10.000,- heeft gekost, opgesteld door een extern bureau  en dat maar voor een deel is overgenomen door het college.

Vier verenigingen kwamen in de vergadering inspreken en lieten blijken slechts telefonisch te zijn benaderd door het bureau. Tot echte inhoudelijke gesprekken kwam het niet en bij insprekers bleef het onduidelijk waar het nu echt om draaide. Draagvlak voor de inhoud van de Culturele Agenda was bij hen maar beperkt aanwezig. En draagvlak is toch echt de voorwaarde om de Agenda tot een succes te maken, zo vindt het CDA.

Het CDA stelde veel vragen, maar kreeg soms slechts halve of helemaal geen antwoorden. Van een muziekproject genaamd ‘Klinkend Perspectief’ leek het college niet eens te weten dat er al jaren problemen zijn met de uitvoering aan de kant van de Muziekschool. “Onbegrijpelijk, want hoe kun je nu pleiten voor een voortzetting van een project, maar niet weten of het wel of niet succesvol is?”, aldus een verbaasde Marjo Brouns-Vaessen.

“Het CDA zou graag in de agenda terug zien dat er ook ruimte is voor een muzikaal evenement voor jongeren met bandjes of DJ’s. Dat zullen we dan ook concreet voorstellen wanneer het stuk opnieuw wordt besproken”, vertelt Jill Jongen.

De drie lokale partijen in het huidige gemeentebestuur bliezen loftrompet en hadden slechts een enkele vraag. “Ongekend”, besluit Marjo. “Dan neem je de verenigingen die hebben ingesproken niet serieus”.

Omdat er géén meerderheid in de commissie was voor het doorleiden van de Agenda naar de raadsvergadering,  is het stuk doorgeschoven naar de commissievergadering in april. Het college doet er verstandig aan met culturele verenigingen aan tafel te gaan om écht een goed stuk met draagvlak op te stellen. Wordt vervolgd!