16 februari 2018

Een compliment voor mantelzorgers

Mantelzorger worden…

Het gaat meestal vanzelf; je ouders worden ouder en hebben steeds meer hulp nodig. Je partner of kind wordt ziek, dan is het vanzelfsprekend dat je hulp biedt. Dat was vroeger niet anders dan nu.

Echter vroeger waren de gezinnen groter en konden de taken over meer mensen verdeeld worden. Je kinderen en familieleden woonden in de buurt en waren vaak in de gelegenheid om een handje te helpen. Dat is nu wél anders; er is minder ‘nachwuchs’, kinderen hebben zelf een baan, stichten een eigen gezin en wonen meestal verder weg.

De huidige mantelzorger is: kind, partner, ouder én verzorger, maar ook werknemer, vrijwilliger, hulp-ouder en wat al niet meer. We vragen veel van ze, heel veel…

Daarom kiezen wij als CDA voor invoering van het mantelzorgcompliment; een financieel bedankje namens de gemeente aan al die onmisbare mantelzorgers. Samen met onze lokale ondernemers  willen we dat vormgeven voor een win-win situatie: waardering voor de mantelzorger én ondersteuning van de lokale economie!

Marjo Brouns-Vaessen