09 augustus 2017

CDA-fractie Weert vindt glasverbod voor horeca te zwaar

De Weerter CDA-fractie heeft het college van burgemeester en wethouders vragen gesteld over het glasverbod voor de horeca. Het college heeft besloten dat horecazaken bij evenementen en met carnaval en de kermis geen drank in glas mogen schenken. Het verbod geldt bij evenementen voor de zaken die aan het gebied liggen waar het evenement plaatsvindt. Met carnaval en de kermis geldt het voor alle zaken in de hele binnenstad.

De CDA-fractie stelt dat het college alle horecazaken over één kam scheert, terwijl veel zaken nog nooit een probleem hebben gegeven door het gebruik van glas. De fractie vindt het voorgestelde verbod daarom te zwaar. Verder wijst de fractie er op dat het verbod verder gaat dan een besluit dat de gemeenteraad in 2011 heeft genomen. Volgens dat besluit wordt het gebruik van glas alleen verboden op terrassen waar de bezoekers staan, dus waar de tafels en stoelen zijn weggehaald. Het college maakt echter geen onderscheid tussen terrassen waar mensen zitten en terrassen waar mensen staan. Bovendien geldt het verbod van het college ook binnen in de horecazaken. De fractie wil weten waarom het college zo ver gaat en waarom dit zonder overleg met de raad is gebeurd. Tot slot vraagt de fractie zich af of het college wel de juridische bevoegdheid heeft om zo’n vergaand verbod op het gebruik van glas op te leggen.

De CDA-fractie zal begin september in een commissievergadering de kwestie verder aan de orde stellen. Klik hier om de brief te lezen.