15 juni 2017

Algemene Beschouwingen Kadernota CDA Weert

Op donderdag 15 juni behandelt de gemeenteraad de Kadernota 2017. Tijdens deze raadsvergadering spreekt fractievoorzitter Hendrik Stals namens het CDA Weert de algemene beschouwingen uit.

Algemene beschouwingen kadernota Gemeente Weert 2017
Dames en heren, voor dat ik inhoudelijk inga op de kadernota wil ik allereerst onze complimenten geven voor deze kadernota. Hoewel we natuurlijk op een aantal punten andere opvattingen hebben is deze kadernota een verbetering ten opzichte van voorgaande jaren. Goed leesbaar, duidelijk en een en ander wordt over het algemeen goed in perspectief geplaatst.

Financieel heeft de gemeente de wind mee. De economie trekt aan en we zijn blij met de recente ontwikkelingen op Kampershoek. Daarnaast krijgen we als gemeente meer geld van het rijk toebedeeld. We missen nog de uitwerking van de meicirculaire voor Weert. Daar waar we een aantal jaar geleden nog aan het zoeken waren naar geld om de begroting sluitend te krijgen lijkt die druk er inmiddels af maar dat zal blijken als de cijfers voor de diverse PM posten beschikbaar komen.

In tegenstelling tot voorgaande jaren zal deze kadernota niet worden vastgesteld. Met moties geven we richting aan deze kadernota en bij de begroting neemt de gemeenteraad de besluiten. Daarmee kunnen we als raad nu de gewenste richting aangeven zonder ons nu al op concrete punten vast te leggen. Immers bij de begroting zijn de cijfers duidelijk en weten we de consequenties van de besluiten. Elke euro kun je maar een keer uitgeven.

Vanwege deze andere aanpak van de kadernota behandeling zijn onze algemene beschouwingen ook anders ingestoken. We hebben als fractie meer gekeken naar wat geen of volgens ons meer aandacht moet krijgen. Een van die thema’s is de leefbaarheid in wijken en dorpen.

Leefbaarheid in wijken en dorpen
Onze gemeente telt verschillende wijken en dorpen en de leefbaarheid daarvan vinden wij belangrijk. De leefbaarheid in onze gemeente Weert is de optelsom van de leefbaarheid in deze kernen. Recent hebben we als gemeenteraad een besluit genomen over de accommodatie in Swartbroek zodat deze open kon blijven. Zo willen wij ook aandacht voor:

- Kwintet 2.0 in het hart van de wijk!
- Behoud loket Burgerzaken in Stramproy
- Sportpark Boshoven
- Behoud van de school in Altweerterheide
- Nieuwe wijkaccommodatie Moesel

Ook het loket Burgerzaken Stramproy (dependance) is voor ons ook een voorziening die de leefbaarheid bevordert en die past in het kernthema van goede dienstverlening aan inwoners.. Daarnaast hechten wij veel waarde aan de afspraak over het loket die bij de fusie Weert- Stramproy is gemaakt. De overheid moet betrouwbaarheid zijn. Over het openhouden van het loket dienen wij een motie in.

Verder willen wij een impuls geven aan de recreatiemogelijkheden in onze mooie gemeente. Niet alleen voor bezoekers maar ook voor onze eigen inwoners. Het Blauwe Meertje is een goede stap. We wonen in een prachtige omgeving en wij zouden graag zien dat hier meer gebruik van kan worden gemaakt zodat het woongenot toeneemt en we meer bezoekers kunnen trekken. Daarom willen wij dat er in de begroting geld wordt gereserveerd voor de aanleg van extra wandel- en mountainbike routes en om dit te realiseren zien we graag dat de gemeente daarvoor de samenwerking opzoekt met bestaande wandel- en fiets (MTB) verenigingen. Wij dienen hiervoor dan ook een motie in.

Werk.kom
In de laatste informatiebijeenkomst van de commissie Ruimte leverde de voorzitter van de stichting Parkmanagement (beheer bedrijventerreinen) opvallende kritiek op Werk.kom. Werk.kom levert volgens hem in veel gevallen kandidaten die niet geschikt zijn voor betreffende banen. Hij spreekt over een grote mismatch tussen het aanbod en de behoefte van de werkgevers. Graag een reactie van het college.

Museum
In de raadsvergadering van 25 januari hebben wij onze mening gegeven over de Museumvisie. De cultuurhistorie van de gemeente Weert dient daarin een prominente rol te krijgen. Wij hebben toen voor het nieuwe museum de voorlopige keuze gemaakt voor de middenvariant. Het college heeft de financiële vertaling daarvan nu opgenomen in de prioriteiten voor 2018. Met het voor kennisgeving aannemen van de kadernota 2017 doen wij nu geen uitspraak over de prioriteit museum, net zoals overigens voor de andere prioriteiten en behandelen we deze integraal bij de begroting.

Eerste bestuursrapportage 2017
In het antwoord op vragen over de personeelskosten 2017 staat “In deze fase van het jaar zien we, rekening houdend met de verplichtingen, dat we er niet aan zullen ontkomen de beschikbare ruimte te overschrijden per ultimo 2017.” Met andere woorden: de uitgaven voor personeelskosten komen dit jaar hoger uit dan het budget dat de raad beschikbaar heeft gesteld. Wij hebben hier graag meer informatie over: om welk bedrag gaat het, voor welke taken is extra formatie nodig en waarom en in hoeverre is de overschrijding het gevolg van de kosten van maatwerkregelingen?

In de eerste bestuursrapportage voert het college ook twee extra uitgaven voor ICT op, in totaal bijna € 70.000. Deze uitgaven lijken in 2016 voorzienbaar te zijn geweest, of in elk geval een deel ervan. De toelichting vermeldt niet waarom deze uitgaven niet in de begroting 2017 zijn opgenomen. Verder spreekt de toelichting over “afstemming met de begroting van ICT Noord- en Midden-Limburg. De begroting 2017 van ICT NML is echter nog niet vastgesteld. Wij hebben graag een nadere toelichting over deze extra ICT-uitgaven.

Ook meldt de eerste bestuursrapportage € 13.000 hogere kosten voor de nieuwe archiefbewaarplaats doordat in de begroting voor de nieuwe werkplekken van het archief bij Bibliocenter geen rekening is gehouden met de aanleg van een glasvezelverbinding. Wij missen hierbij de hogere kosten van de archiefbewaarplaats die nu onder het stadhuis wordt gebouwd. Graag een toelichting van het college.

Tot slot
Tot zover de algemene beschouwingen van het CDA. De kadernota is bedoeld om de richting aan te geven richting de begroting. Deze zal in de praktijk worden begrensd door de beschikbare financiële middelen en dat vereist keuzes maken. Bij de besluiten die we de komende tijd gaan nemen blijft deze gedachte voor ons voorop staan.

Rest mij om iedereen te bedanken die een bijdrage hebben geleverd bij de totstandkoming van deze kadernota.

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.