21 januari 2021

Motie Behoud Spoedzorg SJG Weert aangenomen in Tweede Kamer

Op 20 januari werd in de Tweede Kamer gestemd over de motie ‘Spoedzorg in het St. Jans Gasthuis Weert waarborgen’. De motie kreeg steun in Den Haag en werd bijna unaniem aangenomen door de Tweede Kamer. Dat is heel goed nieuws want zorg dichtbij huis is een belangrijk speerpunt van CDA Weert.

De motie is opgesteld naar aanleiding van de ‘Houtskoolschets Acute Zorg’ waarbij het leek alsof de spoedpost van het SJG zou verdwijnen op termijn. Daarop werd een petitie in het leven geroepen door bezorgde inwoners van Weert. De petitie werd ruim 13.000 keer ondertekend.

In de motie spreekt men uit dat de spoedzorg (spoedeisende hulp en de acute geboortezorg) 24 uur per dag in het St. Jans Gasthuis (SJG) gewaarborgd dient te worden. De motie verzoekt de verantwoordelijk minister dit met de zorgverzekeraars af te spreken. Wethouder Tessa Geelen heeft voorafgaand aan de stemming contact gehad met CDA-kamerlid Martijn van Helvert en dit heeft geresulteerd in steun van de landelijke CDA fractie voor de motie.