20 april 2018

Weert Lokaal kiest voor college met CDA, VVD en SP

Gisteravond heeft informateur René Laenen van Weert Lokaal zijn bevindingen gepresenteerd aan de gemeenteraad. Als grootste partij mocht Weert Lokaal het voortouw nemen bij het vormen van een nieuw gemeentebestuur. Dhr. Laenen heeft voorgesteld om te gaan werken aan een raadsprogramma waarbij het beoogd college zal worden gevormd door Weert Lokaal (12 zetels), CDA (6 zetels), VVD (4 zetels) en SP (2 zetels).

Fractievoorzitter Hendrik Stals is verheugd over dit advies: “Als CDA zijn we blij dat we gevraagd zijn voor een plek in het nieuwe college. Als tweede partij van Weert is het mooi dat we na vier jaar oppositie weer een wethouder mogen gaan leveren”. Volgens informateur Laenen zorgt het CDA voor evenwicht, stabiliteit en verbinding. De komende jaren krijgt de gemeente er een behoorlijk aantal taken bij. Daarom zal het college worden uitgebreid met een vijfde wethouder.

Nieuw in de Weerter politiek is dat er dit keer gewerkt zal worden aan een raadsprogramma in plaats van een traditioneel coalitieprogramma. Een raadsprogramma is een programma op hoofdlijnen waar alle partijen uit de gemeenteraad aan meeschrijven. De komende weken wordt duidelijk hoe het proces er verder uit gaat zien. Het CDA ziet de onderhandelingen met vertrouwen tegemoet.