19 januari 2023

Debat Raad Buitenlandse Zaken

Onderstaande inbreng hield Agnes Mulder op 19 januari tijdens het commissiedebat Raad Buitenlandse Zaken. Alleen het gesproken woord telt.

Voorzitter, dank. Allereerst complimenten aan het kabinet voor wat ze de afgelopen dagen en weken allemaal hebben gedaan. Het is heel onrustig in de wereld. We bespreken vandaag dus belangrijke onderwerpen. De situaties in Oekraïne, Iran, Armenië en Israël-Palestina vragen natuurlijk om een debat.

Een van de zaken die naar voren kwam was de mogelijke levering van Patriots samen met de VS en Duitsland. Onze fractie staat daar positief tegenover, maar als er iets wordt geleverd, of dat nou een heel systeem is, een deel van een systeem of een training, willen we wel graag dat het materieel onmiddellijk wordt vervangen en opnieuw in bestelling gaat. Je hebt dat namelijk niet volgend jaar alweer op de plank liggen, zoals met een auto. We hebben dit ook nodig voor onze eigen verdediging. Het lijkt ons dus goed dat er onmiddellijk vervanging wordt aangeschaft.

Ik heb vorig jaar ook al vragen gesteld over tanks en het leveren daarvan. Helaas wil Duitsland die tot op heden nog niet leveren. Ik ben benieuwd of de minister daar al wat meer over kan zeggen. Wij hopen natuurlijk dat morgen in Ramstein duidelijk wordt dat die tanks geleverd gaan worden, ook omdat ik vandaag op een nieuwssite las dat Polen anders wel zelf gaat leveren. Het zou toch een beetje een gemiste kans zijn als we dat niet met z'n allen kunnen doen. In dat opzicht lijkt het me ook belangrijk om Zwitserland ervan te overtuigen dat ze natuurlijk neutraal kunnen zijn, maar dat er ondertussen wel het een en ander aan de hand is dat hen ook raakt. Misschien gebeurt dat indirect, net zoals het ons raakt, maar we staan allemaal wel voor dezelfde waarden. Daaraan mogen we hen best herinneren.

Voorzitter. Dan de sancties. Collega's hadden het daar ook al over. Hoe gaat het daar verder mee? Wat zou nog uitgebreid kunnen worden? We weten dat het Centre for Research on Energy and Clean Air ook suggesties heeft. Ik kom mogelijk met een motie daarover. Dat zijn allemaal dingen waar we aan zouden kunnen werken om Rusland toch nog even extra de voet dwars te zetten, zodat ze niet extra verdienen aan olie en alles.

Voorzitter. Ik ga zo over naar Armenië, maar ik wil nog even aandacht vragen voor een onderwerp dat ook de minister raakt: de kinderontvoeringen. Hij noemde die begin deze week expliciet. Heeft Oekraïne hulp nodig om zaken verder in kaart te brengen? Kunnen wij hen daarbij helpen? Want je kan je gewoon niet voorstellen dat dit nu daadwerkelijk in Europa plaatsvindt.

Voorzitter. Iets heel positiefs wat Oekraïne en zijn inwoners helpt, is de mogelijkheid is om uitgebreid contact te hebben door een satelliet. Zou zo'n satellietsysteem ook op andere plekken in de wereld kunnen helpen? Misschien helpt dat de inwoners van Iran of van Nagorno-Karabach. Wordt er gekeken naar dat soort opties om de civil society te ondersteunen?

Er zijn veel vragen gesteld over Armenië. De luchtbrug staat ook in mijn schriftelijke vragen. Misschien kan de minister daarop ingaan.

Voorzitter. Dan Iran. We willen er gewoon toe overgaan, samen met de rest van Europa, om de Revolutionaire Garde als terroristische organisaties te bestempelen.

Voorzitter. Ik heb in een interruptie net al iets gezegd over de hervormingen van de rechterlijke macht in Israël. Ik maak me daar heel erg zorgen over. Ik vind het juist altijd een baken van democratie, dus het bevreemdt mij dat ze deze stappen zetten. Je zou op z'n minst moeten luisteren naar je rechterlijke macht, die een duidelijke uitspraak heeft gedaan. Ik hoop dat de democratie standhoudt. We weten natuurlijk al wie als eersten de ergste effecten zullen merken van de aankondiging van extra settlements. Dat lijkt op een annexatie; dat gaat niet de goede kant op. Graag een reactie van de minister. Gaat hij daarover volgende week in gesprek met zijn counterpart