09 maart 2017

Slimme meter nog altijd niet slim genoeg

Een studie van de TU Twente toont aan dat maar liefst 850.000 slimme meters in Nederlandse huishoudens niet werken zoals het moet. Volgens het onderzoek meten deze meters vaak tot zes keer zoveel energie op als wat je daadwerkelijk verbruikt. Ik heb hierover in Brussel al eerder aan de alarmbel getrokken. De antwoorden van de Europese Commissie op mijn schriftelijke vragen bevestigen bovendien mijn bezorgdheid. De Commissie bevestigt dat lang niet alle meters het etiket ‘slimme meter’ verdienen. Dit omdat er nog geen “slimheidsstandaarden” zijn. Bovendien belemmeren de onderlinge verschillen in de soorten slimme meters zowel de interoperabiliteit als een duurzaam energieverbruik in de EU. De Commissie heeft aan de lidstaten duidelijk het advies gegeven om duidelijke kwaliteitseisen op te leggen aan de slimme meters. De huidige ophef bewijst dat Den Haag dit advies naast zich neer heeft gelegd. Een jammere zaak, maar de volgende regering kan dit gelukkig nog rechttrekken.