08 november 2018

EVP kiest Duitser Weber als Europese lijsttrekker

De centrumrechtse Europese Volkspartij (EVP) waar ook het CDA onder valt, heeft Manfred Weber gekozen als Spitzenkandidaat op haar verkiezingscongres in Helsink op donderdag 9 november.

Manfred Weber is al jaren een goede vriend van het CDA, iemand die wij goed kennen. Een betrouwbare fractievoorzitter die ook heeft aangetoond dat hij CDA-punten steunt, zoals bijvoorbeeld ons standpunt over het EU-lidmaatschap van Turkije. Bovendien heeft hij laten zien een echte bruggenbouwer te zijn.

De spitzenkandidaat is het gezicht van een politieke familie en de kandidaat namens deze familie om voorzitter van de Europese Commissie te worden. Naast de verkiezing van de spitzenkandidaat, stelden de leden van de EVP ook hun speerpunten voor de volgende termijn van het Europees Parlement vast. De christendemocraten maakten o.a. met een resolutie een vuist tegen ondemocratische ontwikkelingen in heel Europa.