14 juni 2019

EVP studiedagen: blik op de toekomst

Tijdens de EVP studiedagen van 10 tot 13 juni in San Sebastian, Spanje, heeft de Europese Volkspartij (EVP), waartoe ook het CDA behoort, vooruit geblikt naar de volgende wetgevingsperiode.

Bij de verkiezingen voor het Europees Parlement (EP) in mei van dit jaar is de EVP wederom de grootste politieke groep geworden, een prima resultaat. Ook het resultaat van het CDA in Nederland was boven de verwachting van menig opiniepeiler. In San Sebastian keken we 5 jaar vooruit: welke prioriteiten willen we in Europa stellen? Behalve veiligheid, klimaat, groei en banen en het verkleinen van het gat tussen kiezer en gekozene willen we meer aandacht voor het platteland. Om de bevolkingsvlucht in veel landelijke regio’s in Europa tegen te gaan willen we na het Pact van Amsterdam, voor de steden, nu een Pact voor slimme en innovatieve dorpen. Ik heb hierover in San Sebastian een gerichte tekstbijdrage aangeleverd.