18 juli 2018

Radiocolumn nummer 93: Rechten en praktijk, mensen met een beperking

Na de tentoonstelling ‘Let the Stars Shine’ over voortrekkers in economie en innovatie mag ik in Brussel opnieuw Brabant als voorbeeld stellen. Samen met Stichting Prisma, een Brabantse instelling voor zorg, wonen en welzijn, geven we sinds 9 juli een inkijk in het dagelijks leven van mensen met een verstandelijke beperking. Centraal staat de vertaling van het VN Verdrag in zake de rechten van personen met een handicap naar de praktijk van alle dag. Aan de hand van een twintigtal foto’s en een boek laten we in Brussel de ervaringen en wensen zien van mensen met een verstandelijke beperking. Dit sluit tevens aan bij de EU toegankelijkheidswet, die tot doel heeft de toegang tot aangepaste producten en diensten voor alle mensen met een beperking te vergroten.

Sinds het VN Verdrag is aangenomen, is het een stevige strijd geweest deze rechten naar de praktijk te vertalen. Het gaat hierbij om het recht zelfstandig te wonen, naar school te gaan, het openbaar vervoer te gebruiken of aan het werk te zijn. Ook staat er in, dat mensen met een beperking zelfstandig besluiten moeten kunnen nemen. Zij moeten zo goed mogelijk worden ondersteund, als zij daartoe niet in staat zijn. Ook als er sprake is van een complexe zorgvraag, onder curatele stelling en bewindvoering.

Prisma was in Nederland de eerste zorginstelling die het VN Verdrag als basis voor hun werk integraal heeft overgenomen. In de afgelopen jaren hebben zij alle onderdelen met hun cliënten en personeel besproken en is antwoord gegeven op de vragen: “Hoe kijken mensen met een beperking naar de VN Conventie? Welke ideeën hebben ze over hun rechten in zorg, wonen en welzijn?” Voor mij is de tentoonstelling tevens een mooie afsluiting van acht jaar voorzitterschap van de Raad van Toezicht van Prisma. Een periode waarin veel vooruitgang is geboekt in zorg, welzijn en wonen voor mensen met een verstandelijke beperking.

Bij de opening van de tentoonstelling heb ik met mijn Duitse collega Dieter Koch een symposium georganiseerd. Met ondernemers en andere betrokkenen hebben we gekeken naar de steun, die de EU toegankelijkheidswet kan geven aan bedrijven bij de afzet van hun aangepaste producten en diensten. Als ze die in heel Europa kunnen afzetten, levert dit niet alleen voordelen op voor gehandicapten, maar bijvoorbeeld ook voor ouderen. Ook stimuleert de wet de individuele landen, zoals Nederland, om van de voortgang van hun inspanningen te rapporteren aan de VN.

Brabant laat zich zien in Brussel. Economisch vitaal én sociaal. Omdat het om de belangen van alle mensen gaat, in Brabant én elders in Europa. Wilt u het boek bestellen stuur dan een berichtje naar [email protected].

U kan altijd mijn volledige column lezen of het audiofragment beluisteren. Nieuwsgierig naar andere columns van mij? Klik dan hier.