05 april 2019

Democracity

Afgelopen week, op 4 en 5 april, mochten de kinderen van de oudste groepen van de basisscholen uit Galder, Alphen en Chaam naar de raadszaal in het SKAC in Chaam. Aanleiding was het spel democracity.

Door samen na te denken over de inrichting van een fictieve stad, maakten de kinderen kennis met de basisprincipes van democratie. Voor de inrichting van de stad richtten de kinderen verschillende politieke partijen op. Daarna gingen ze nadenken over wat ze belangrijk vonden voor de stad en door debatteren, stemmen en lobbyen kwamen er o.a. een verzorgingshuis, een gemeentehuis, politie om te zorgen dat iedereen aardig was voor elkaar, windmolens en oplaadpunten voor elektrische auto’s.

Raadsleden en burgemeester en wethouders mochten de kinderen hierbij helpen. Duidelijk is dat gezondheid, veiligheid, een uitdagende groene omgeving, milieu en zorg voor jong en oud, belangrijke onderwerpen zijn in de beleving van de kinderen in onze kernen.

Vanuit het CDA kijken wij met plezier terug op het spel en hopen wij dat mede door deze bijeenkomsten kinderen bij de politiek in onze gemeente betrokken worden en betrokken blijven.