21 september 2017

Het CDA hoort graag uw mening over betere afvalscheiding in Alphen-Chaam

Eerder deze week heeft het college onderstaand persbericht uit laten gaan.

Het college wil de hoeveelheid restafval terugdringen en stelt de gemeenteraad voor om de wijze van afvalinzameling aan te passen. Op 28 september vergadert de gemeenteraad over dit voorstel. U bent van harte welkom om deze vergadering bij te wonen. Op dit moment is zo’n 90% van het restafval te gebruiken als grondstof voor nieuwe producten. Het college streeft ernaar de hoeveelheid restafval terug te brengen van 218 kilogram per inwoner per jaar naar 100 kilogram in 2020 en 30 kilogram in 2025. Dat kan alleen als we afval nog beter scheiden.

Er zijn drie opties uitgewerkt. Het college spreekt zijn voorkeur uit voor de optie waarin de gemeente herbruikbaar afval, zoals groente-, fruit- en tuinafval (GFT), plastic, metaal, blik en drankenkartons (PMD) aan huis blijft ophalen. De kleine hoeveelheid overgebleven restafval brengt u straks zelf naar een ondergrondse container in de buurt. Woont u in het buitengebied? Dan houdt u uw bestaande container voor restafval en krijgt u een extra container voor het PMD-afval.

Het CDA Alphen-Chaam is benieuwd naar uw mening over dit voorstel. Wij ontvangen daarom graag uw reactie hierop via Facebook, Twitter of een email naar [email protected].