04 februari 2018

OZB voor bedrijven toch positief aangepast dankzij CDA Alphen Chaam

In raadsvergadering van december 2017 werd door het CDA Alphen Chaam voorgesteld om de OZB voor bedrijven te verlagen, omdat ongeveer 50 bedrijven overgeheveld waren  naar woningen.

Het gevolg hiervan was, dat de overgebleven bedrijven de totale OZB moesten gaan betalen.

Dit vonden en vinden wij niet redelijk.

Het voorstel werd toen niet gesteund door de coalitie partner GBA en de grootste oppositiepartij GBSV was ook tegen.

Op ons verzoek is het voorstel toen  aangehouden.

Wij zijn in gesprek  gegaan met de wethouder. In dit gesprek hebben we hem kunnen overtuigen, dat ons voorstel heel reëel was.

In de raadsvergadering van afgelopen donderdag kwam het college op basis van de laatste bekende WOZ waarden met een aangepast voorstel conform onze eerdere voorstellen.

Het voorstel is nu wel unaniem aangenomen.

Het resultaat is nu dat de OZB totaal stijgt met het afgesproken percentage van 1%, maar nu evenredig verdeeld over woningen en bedrijven.

Voor bedrijven betekent dit een positieve aanpassing met een lager OZB tarief.

Wij zijn tevreden dat onze inspanningen resultaat heeft opgeleverd.

Het CDA heeft de afgelopen jaren altijd geijverd voor een zo laag mogelijke OZB voor woningen en bedrijven.

Ook voor de toekomst zullen wij alert blijven op een eerlijke verdeling van de totale OZB tussen bedrijven en woningen.  Daarin zijn wij nu gelukkig geslaagd. Zo hebben wij  onze verkiezingsbeloften waar kunnen maken. Ook voor de toekomst zullen wij hiervoor blijven strijden. Daar kunt u op rekenen.

Wij rekenen op  21 maart tijdens de verkiezingen op U

CDA Alphen Chaam