06 februari 2017

Stoere boeren gezocht door CDA Brabant

In navolging van de Boerinnenkalender gaat de Provinciale Statenfractie van het CDA Brabant een kalender met stoere, Brabantse boeren uitgeven. Hiervoor is het CDA op zoek naar boeren met lef die op een vernieuwende manier met landbouw bezig zijn. Bijvoorbeeld door een goede bedrijfsvoering te combineren met het nadenken over hoe je milieu, dierenwelzijn of de leefomgeving kunt verbeteren.

Het CDA wil deze boeren én hun bedrijven op de foto zetten en deze foto’s bundelen tot een kalender. Die moet wat het CDA betreft in het Provinciehuis, ieder gemeentehuis én in de Tweede Kamer komen te hangen. Het eerste exemplaar is voor gedeputeerde Anne-Marie Spierings.

Met deze kalender wil het CDA aandacht vragen voor de situatie van de Brabantse boeren, die behalve met veel regels óók te kampen hebben met negatieve publiciteit. Door het verzamelen van goede voorbeelden wil de partij het landbouwdebat, dat behoorlijk is verhard, een positieve impuls geven.

Statenlid Ton Braspenning (oud wethouder en gemeenteraadslid van Alphen-Chaam), woordvoerder Landbouw:

“In Brabant zijn héél veel goede voorbeelden te vinden van boeren die een succesvolle bedrijfsvoering combineren met innovaties ten gunste van milieu, dierenwelzijn of hun omgeving. Toch weten maar weinig mensen daarvan. Met onze campagne willen we daar verandering in brengen. We geven de Brabantse boeren een gezicht én we geven ze positieve aandacht. Juist nu kan de sector dat goed gebruiken, vinden wij.”

Behalve een kalender omvat de campagne van het CDA óók een serie interviews én een tour langs alle 12 stoere boeren die op de kalender komen. Het CDA hoopt dat er na de verkiezingen voor de Tweede Kamer weer een minister van Landbouw komt, die aan deze tour wil deelnemen.

Stoere boeren die aan de campagne willen meewerken, kunnen t/m 31 maart a.s. een e-mail sturen naar [email protected].