19 maart 2024

Consumeren die hap!

‘Tijden veranderen’, ‘vroeger was alles beter of ‘niet meer van deze tijd’.  Een paar clichés, wijsheden, open deuren of dooddoeners zoals u wilt. Hoe dan ook, het zijn uitspraken die ik de laatste tijd vaak hoor. Ik vind het overigens lastig accepteren dat het noemen van 2024, voldoende is om dingen te veranderen.

Kijk naar een gemiddeld dorpsevenement zoals een zeskamp, Koningsdag, een sporttoernooi of een iets groter evenement zoals een jaarmarkt of carnaval. Met veel energie en plezier opgezet door vrijwilligers. Vaak zijn het dezelfde vrijwilligers die, nog steeds met tomeloze inzet en plezier, ook dan maar bij een ander evenement meedraaien. Ze zijn immers lastig te vinden, die vrijwilligers.

En juist daar zit ‘m de kneep van ‘tijden veranderen’. Waar we eerst met een hele gemeenschap samen de schouders onder een evenement zetten, consumeren we ons nu simpelweg in de rondte. “Als ik nu hier op vrijdag naartoe ga, op zaterdag lekker daar een kaartje voor koop en zondag eerst even naar die ochtendloop ga, kan ik daarna weer lekker op het terras bij dat ene festivalletje.’’ Je plukt en consumeert en hebt vaak geen binding meer met de gemeenschap waar ook jij onderdeel van uitmaakt.

Uitzonderingen daargelaten natuurlijk. Juist die uitzonderlijke mensen moeten we enorm blijven waarderen en: helpen! Steek die handen uit de mouwen, stop met alleen consumeren en help mee!

Gertjan Hermes

Raadslid CDA Bernheze

CDA Bernheze: altijd in de buurt!