17 april 2023

Een veilig en leefbaar buitengebied

De landbouw is een behoorlijke economische drager voor Bernheze en agrarische bedrijven hebben een goede positie binnen onze gemeente. Het toekomstperspectief voor deze agrarische bedrijven verandert als gevolg van de strenge landelijke en provinciale regelgeving. Sommige ondernemers gaan daarom op zoek naar nieuwe kansrijke businessmodellen en tevens ligt er een opgave bij het realiseren van een duurzame en gezonde leefomgeving voor onze inwoners.

Locaties in het buitengebied zijn voor veel activiteiten interessant: voor wonen, recreëren of bedrijfsactiviteiten. Door grote anonimiteit en leegstand vinden er in het buitengebied regelmatig inbraken en diefstallen plaats. Stallen en schuren zijn ook interessant voor criminelen. Uit onderzoek is gebleken dat één op de vijf agrariërs in Brabant wel eens is benaderd voor bijvoorbeeld verhuur voor twijfelachtige doeleinden. Boerenbedrijven en tuinders krijgen te maken met diefstal van bijvoorbeeld diesel en landbouwmachines. Ook treffen we steeds vaker hennepkwekerijen en xtc-labs aan in een afgelegen stal of schuur. Al dan niet met (gedwongen) medewerking van de eigenaar.

Hoe houden we ons buitengebied veilig en leefbaar? Een opgave waar we gezamenlijk aan werken en waarvoor we elkaar nodig hebben. Veiligheid is een voorwaarde voor leefbare kernen waar het prettig wonen is voor iedereen. Ziet u een verdachte situatie neem dan contact op met de wijkagent of met Meld Misdaad Anoniem.

Chantal Kanters

Raadslid CDA Bernheze

CDA Bernheze: altijd in de buurt!