15 mei 2023

Lentedag op de boerderij

Woensdagmiddag in de meivakantie was het een drukte van jewelste op de boerderij van Michel en Anke in Loosbroek. Ouders met kinderen maakte kennis met koeien en kalfjes, en kregen ook uitleg over kippen en varkens. Het proeven van kaas, vlees en ijs maakte de kennismaking compleet. De ZLTO heeft samen met een aantal van haar leden dit mogelijk gemaakt. Dit om een juist beeld te geven van de hedendaagse landbouw. Zien waar jouw voedsel gemaakt wordt, hoeveel aandacht eraan wordt besteed en wat erbij komt kijken aan werkzaamheden.

Verrassend is dat menig ouder vragen gaat stellen over hoe de boer zijn toekomst ziet. Of er nog wel genoeg jonge boeren komen die straks het bedrijf willen overnemen. En of zij nog wel perspectief zien. Men geeft aan het jammer te vinden dat gezinsbedrijven als dit straks op zouden houden te bestaan. De zorgen worden uitgesproken omdat ook zij aanvoelen dat je op dit moment geen benijdenswaardige positie hebt als boer.

De Nederlandse agrarische sector wordt in het buitenland geprezen om zijn kennis, innovatie en kwaliteitsproducten die behoren tot de wereldtop. Een kennismaking met de boerderij zou dit beeld voor veel stedelingen, ambtenaren en politici kunnen verbeteren. Net zoals de kinderen en hun ouders die in Loosbroek zijn geweest.

Adri School

Raadslid Bestuur en Strategie

CDA Bernheze: altijd in de buurt!