10 juli 2023

Maar niet bij mij...

Maar niet bij mij…

We wonen met zijn allen op een plekje op deze aardbol. Als je die hele wereld aankijkt, is ons landje niet meer dan een postzegel zo groot. Dat we met heel veel mensen hier wonen is ook logisch. Het “postzegeltje” is enorm vruchtbaar, wij zijn traditiegetrouw heel gastvrij én het plekje is een mooi plekje om te wonen.

Als je met zoveel verschillende mensen op zo’n klein stukje wereld wilt wonen moet je slim, creatief en ondernemend zijn. We willen immers eten, wonen, sporten, ontmoeten, vervoeren en dat allemaal zo schoon en zuinig mogelijk. Ook dat is logisch want we willen deze postzegel zo goed mogelijk voor de volgende generatie nalaten.

Dat je met bepaalde oplossingen dan in de knel komt met wat eigenlijk het fijnst is, is ook logisch. Goed dus om bijvoorbeeld nieuwe energieoplossingen en nieuwe woningen voor de nieuwkomers of voor woningzoekenden te bouwen. Dit kan dan natuurlijk overal maar “not in my backyard”. Een typisch credo want zo groot is die postzegel van ons nu ook weer niet. Natuurlijk staat gezondheid bovenaan en mag dit nooit ondergeschikt raken aan duurzaamheidsoplossingen.

En heel eerlijk: de sociale huurwoningen in de buurt van mijn huis hebben mijn huis niet in waarde doen afnemen. De mensen die er wonen hebben het juist verrijkt, en dat is inclusief statushouders.

Gertjan Hermes

Raadslid CDA Bernheze

CDA Bernheze: altijd in de buurt!