07 februari 2024

Verkeersdrukte Nistelrode

We voelen het allemaal al jaren op onze klompen aan, het is (te) druk in Nistelrode. De verkeersanalyse die is uitgevoerd toont nu ook met cijfers aan dat het niet alleen een onderbuikgevoel is maar er echt te veel verkeer is.

Een oplossing? Die is er niet 1,2,3… Want ja, de een wil graag voor de deur kunnen parkeren om te winkelen, de volgende wil het liefst zo snel mogelijk door het dorp heen sjezen, want niks te zoeken in Nistelrode. En als je er woont zie je liever zo min mogelijk auto’s, doe eigenlijk maar wat meer groen en ruim baan voor de fietser. Zoveel mensen zoveel wensen en dat maakt het niet makkelijker.

Met de bouw van nieuwe woningen en bedrijvigheid wordt het ook zeker niet rustiger. In afwachting van de complete vernieuwing van Weijen-Laar, vroegen wij het college om wel vast wat kleine maatregelen te treffen in het centrum. Tegen het foutparkeren en om de veiligheid te vergroten. Dit voorstel is unaniem aangenomen.

Het college is intussen doende met de mobiliteitsvisie en gaat kijken welke grote andere maatregelen nodig zijn om de verkeersdrukte in Nistelrode te verminderen. Uit onderzoek bleek namelijk dat lang niet al het verkeer een bestemming in het dorp had en dus best een andere route kan rijden. Maar, dan moet die route er wel zijn. Toekomstmuziek, maar het begin is er!

Mart Smits
Fractievoorzitter CDA Bernheze
CDA Bernheze: altijd in de buurt!