15 november 2021

Wet voorkeursrecht gemeenten

Wet voorkeursrecht gemeenten.

De gemeente Bernheze heeft bij percelen aan de Oude Veghelsedijk, De Wieling en de Bunderstraat  voorkeursrecht gevestigd. Dit geeft aan de gemeente het eerste recht van koop. Besluit een eigenaar tot verkoop, dan moet hij de grond eerst aan de gemeente aanbieden en kan dus niet direct de grondmarkt op. De gemeente beslist of zij de grond wil kopen tegen marktconforme prijs. Met dit instrument verstevigt de gemeente haar positie op de grondmarkt en gaat daarmee grondspeculatie tegen. De gemeente kan zo publieke doelen en ruimtelijke plannen uitvoeren. Hiermee houdt de gemeente de regie in eigen hand.

CDA Bernheze vindt het belangrijk dat het huidige tempo van woningbouw wordt voortgezet. Omdat planvorming van nieuwe woonwijken vaak lang duurt, moet dit proces tijdig ingezet worden. Het gebruik van de wet voorkeursrecht is daar een voorbeeld van. Voor het algemene belang van onze inwoners is dit een goede ontwikkeling, maar we begrijpen ook dat het betrokkenen die juist voorkeursrecht op hùn percelen gevestigd krijgen, erg rauw op hun dak valt.

We zijn op bezoek geweest bij enkele buurtgenoten aan de Zoggelsestraat, die zich zorgen maken over dit proces op hun percelen. Een begrijpelijke zorg, over de uitstraling van de gemeentelijke monumenten en cultuurhistorische panden in deze straat. CDA Bernheze heeft daar oog voor. In het verdere proces van planvorming zullen de omwonenden hierin mee moeten worden genomen.

Edwin Daandels

Raadslid CDA Bernheze