17 april 2023

Zorgen om leefbaarheid in kleine kernen

We investeren best veel in kleine kernen. Van herinrichting van wegen, nieuwe sporthal, nieuwe woonwijken, hopelijk snel concrete plannen voor de verbouw van de basisschool enzovoort. Ondanks dat bereiken mij de laatste tijd aardig wat berichten die niet goed zijn voor de leefbaarheid in de kleine kernen van onze gemeente.

Als voorbeeld Vorstenbosch: de Dagwinkel die gaat stoppen. Een buurtsuper waar mensen elkaar ontmoeten en een praatje maken waarmee deze dus naast een commerciële ook een sociale functie heeft. Bij de voetbalclub hebben de laatste tijd meerdere trainingen niet door kunnen gaan i.v.m. de belastbaarheid van de velden. De wens voor een kunstgrasveld is begrijpelijk. Ook bij de tennisclub loopt het aantal leden terug. Ze stappen over naar andere verenigingen omdat daar een combinatie tussen tennis en padel wel mogelijk is.

De rol die de gemeente op zich neemt is hierbij van groot belang. Een zekere mate van financiële steun en ruimte voor eigen invulling is belangrijk om initiatieven van de grond te krijgen. Helaas is de gemeente ook gebonden aan bestaande regelgeving. Om ondersteuning te krijgen voor een kunstgrasveld dient de vereniging bijvoorbeeld een bepaald aantal leden te hebben. Voor de kleinere kernen maakt dit het lastig. Wij blijven kritisch kijken naar iedere mogelijkheid om die leefbaarheid te behouden of vergroten.

Erik van der Wijst

Raadslid CDA Bernheze

CDA Bernheze: altijd in de buurt!