22 februari 2017

Green Deal Herenboeren

Het CDA heeft niet ingestemd met de blanco vrijbrief aan het College om de Green Deal met de Herenboeren te sluiten. Lees hieronder onze motivatie.

Het CDA vindt de Herenboeren een prachtig duurzaam creatief  burgerinitiatief dat uitgebouwd moet kunnen worden. Om deze innovaties en initiatieven  in samenwerking met rijk, provincie, gemeente, wetenschap, deskundigen te kunnen ontwikkelen en uitbouwen en te kunnen experimenteren , is een Green Deal nodig.  Rijk en provincie zijn akkoord en werken mee. De Herenboeren zetten Boxtel qua duurzaamheid op de kaart en daar mogen we trots op zijn.

Het CDA is net zoals het college voorstander van het onder de crisis- en herstelwet brengen van de activiteiten. Mocht dit niet lukken dan willen wij dat de raad opnieuw aan zet komt. d.m.v. een extra raadsvergadering. Nu lukt het ook om voor andere zaken een extra vergadering in te plannen. U vraagt ons nu te beslissen over iets wat wij als gemeenteraad niet kunnen overzien, maar waar wij wel verantwoordelijk voor zijn. We hebben niet eens een conceptakkoord ontvangen. De tijdsdruk die ons nu opgelegd wordt, wordt nergens gemotiveerd. Kunt u ons dit uitleggen?

De Herenboeren de volledige vrijheid geven is niet rechtvaardig richting onze agrariërs die steeds geconfronteerd worden met meer eisen en regels van de overheid en bij wie hun bedrijfsvoering enorm onder druk staat. Dit gaat onherroepelijk leiden tot bezwaren.

Onze bezwaren:

· Een samenleving als de onze kan bestaan bij de gratie van een aantal regels, die voor iedereen gelden.

· Het is bestuurlijk onverstandig om van deze regels af te wijken, omdat men een idee sympathiek vindt. De kans bestaat dat alle burgerinitiatieven als uitzondering behandeld gaan worden. Dat klopt niet.

· Het ergert veel Boxtelaren, inwoners en bedrijven enorm dat ze erg lang moeten wachten op vergunningen en daarvoor een geweldige strijd moeten voeren en anderen snel medewerking krijgen, terwijl de geldende regels zich er tegen verzetten.

· Natuurlijk is het project van de Herenboeren sympathiek, maar dat zijn de projecten van onze boeren, andere ondernemers en andere burgerintiatieven ook.

· Wij maken ons ook zorgen voor uitbraak van dierziekten en overige risico’s.

· Er is geen beeldvormende vergadering geweest waarin inwoners, ondernemers, belanghebbenden geïnformeerd werden. ZLTO heeft dit uit de krant moeten vernemen en heeft vanavond nog kunnen inspreken. Dit gaat te snel en te onzorgvuldig.

Door voortschrijdend inzicht staat het college nu wel achter de Herenboeren terwijl zij u hier in eerste instantie niet aan mee wilde werken en nu moet er een blanco vrijbrief getekend worden?

Kortom, het CDA is akkoord met crisis- en herstelwet en anders willen wij dat de raad opnieuw aan zet komt om criteria mee vast te stellen. Wij kunnen niet zomaar instemmen met iets wat niet duidelijk is maar wel onze verantwoordelijkheid is. Dit kan vele gevolgen kan hebben.

Stemverklaring:

Het CDA is voorstander voor het onder de Crisis- en herstelwet brengen van de activiteiten van de Herenboeren. Wij hopen dat dit lukt.