07 maart 2017

Carnaval, Herenboeren, Rolstoel Vriendelijk Liempde, Verkiezingen (Column MooiBoxtel maart 2017)

Carnaval

Seniorencarnaval, Zittingsavonden, Gehandicaptencarnaval, Carnavalsoptochten... De afgelopen weken stonden Indegat en Ploegersland volledig in het teken van carnaval.

We hebben enkele weken geleden in deze krant kunnen lezen dat ruim een derde van de Boxtelaren carnaval viert en de meerderheid hiervan viert dit in onze eigen gemeente. Hoe kan dat ook anders met al die prachtige evenementen rondom carnaval. Het CDA is trots op onze verenigingen, vrijwilligers en alle andere deelnemers die dit allemaal mogelijk maken. Of zoals Prins Peer d’n Twidde zegt: “Indegat, wa bende mooi” en Prins Populus I & II zeggen: “Liemt makt gin verschil”.

Herenboeren

Het CDA vindt de Herenboeren een goed duurzaam burgerinitiatief dat uitgebouwd moet kunnen worden. Vandaag heeft het college een Green Deal gesloten met de Herenboeren. Een Green Deal is nodig om innovaties en initiatieven in samenwerking met o.a. rijk, provincie en gemeenten te kunnen ontwikkelen en experimenteren.

De Herenboeren zetten Boxtel op het gebied van duurzaamheid op de kaart en daar zijn we trots op. Maar de Herenboeren de volledige vrijheid geven middels een Green Deal staat haaks op het beleid waarmee agrariërs steeds geconfronteerd worden. Steeds meer eisen en regels van de overheid en een bedrijfsvoering die enorm onder druk staat.

Natuurlijk is het project van de Herenboeren sympathiek, maar dat zijn de projecten van onze agrariërs, andere ondernemers en andere burgerinitiatieven ook.

Daarnaast is het voor ons noodzakelijk om eerst de inhoud van plannen te weten voordat we ergens mee instemmen. Daarom heeft het CDA niet ingestemd met de blanco vrijbrief aan het college om de Green Deal met de Herenboeren te sluiten.

Rolstoel Vriendelijk Liempde

De toegankelijkheid in Liempde moet verbeteren en daarom zijn ze in Liempde gestart met het Burgerinitiatief Rolstoel Vriendelijk Liempde. Dit prachtige burgerinitiatief stelt mooie plannen voor om Liempde rolstoelvriendelijker te maken. Het CDA wilt dit initiatief doortrekken naar stoepen, fietspaden en wegen in de gehele gemeente Boxtel. Het CDA stelt daarom regelmatig vragen hierover aan het college. Zo hebben we onlangs nog actie gevraagd voor onder andere het fietspad langs de Oirschotseweg en de veiligheid op de Parkweg.

Het CDA heeft hier ook tijdens de kaderstellende bespreking van de Kadernota verder op aangedrongen.

Verkiezingen

Volgende week zijn de Tweede Kamerverkiezingen. Zoals eerder al aangekondigd zijn we bezig met campagne voeren. Vrijdag 10 maart zullen wij samen met kandidaat-Kamerlid Stijn Steenbakkers op de weekmarkt staan. Mocht u vragen hebben over de landelijke, provinciale of gemeentelijke politiek, komt u dan langs, wij staan daar voor u klaar.

Heeft u opmerkingen of suggesties? U kunt ons bereiken via [email protected].

Bezoek ook onze website en volg ons via sociale media:

Website: www.cda.nl/noord-brabant/boxtel-liempde

Facebook:CDA Boxtel-Liempde