07 april 2017

Reactie op de kadernota

Hieronder staat de reactie van het CDA tijdens de raadsvergadering op 4 april op "Kadernota 2018-2021 gemeente Boxtel":

Kadernota 2018-2021…Het lijkt ons goed dat de kadernota voor een nieuw college vastgelegd wordt door een nieuwe gemeenteraad. Anders worden de gemeenteraadsverkiezingen wel echt een wassen neus. Kiest U voor bestaand beleid of kiest U voor bestaand beleid?

Tijdens de informatiemarkt van 7 maart ging het nog over de Kadernota voor 2018.

Waar hebben we het nu over??

Het CDA heeft tijdens de korte pitch bij de informatiemarkt een aantal zaken gevraagd. Enkele van deze zaken zijn prima verwerkt in deze kadernota, dank daarvoor.

Speerpunt 1: Boxtel blijft voorop met duurzaamheid

Onze visie op duurzaamheid zullen we hier toelichten.

Boxtel is op landelijke schaal in overzichten van duurzaamheid een gemiddelde gemeente en staat op de 139e plaats, met name op energiebesparing en water scoren we slecht. Er is te weinig energie gestopt in het stimuleren van klein en bewezen groen. En daar zit nu precies het probleem. Boxtel heeft veel geld gestopt in 50:50 financieringen om onze woonomgeving fraaier te maken d.m.v. Landschap van Allure en nu weer Mozaïek Dommelvallei, maar ook in Greentech en DKA.

Eerder is bevestigd dat maar 30% van de klimaatopgave te realiseren is via Greentech. Het CDA heeft u toen gevraagd om snel met plannen voor de overige 70% te komen. Waarbij we rekening moeten houden met onze woonomgeving en daarin zo min mogelijk horizonvervuiling moeten aanbrengen.

Het CDA is daarom:

-       voor zonnepanelen op fabrieksgebouwen, maar huiverig voor windmolens

-       voor warmtenet, maar tegen een biomassavergister

-       voor groen bedekte daken en tuinen, maar tegen onnodige kap van bomen.

Het CDA is daarnaast:

-       voorstander van kleine ramen aan de noordzijde van gebouwen en grote aan de zuidzijde

-       voorstander van stroom in de Dommel opwekken, om de energie die over is ons industrieterrein slim in te zetten.

-       Meer nul op de meter woningen bouwen.

Wij hopen dat de duurzaamheidsvisie snel afgeschreven wordt en voorzien wordt van een handzaam actieplan zodat we de inhaalrace kunnen starten.

Speerpunt 2: Boxtel ontwikkelt toerisme en recreatie tot een volwaardige bedrijfstak

Het informatiepunt bij De Groene Poort moet in stand gehouden worden. De Groene Poort is niet voor niets de grootste recreatieve trekker van Boxtel. Hiervoor dienen we een motie in. Ook willen wij dat het college de bijdrage hiervoor opnieuw meeneemt in de begroting.

Andere zaken over dit onderwerp brengen wij straks naar voren.

Speerpunt 3: Boxtel versterkt haar positie als werkgelegenheidsgemeente

Het CDA wilt graag een actieplan voor meer werk voor mbo’ers en meer hulp voor starters. Ook lijkt het ons goed om samen met het bedrijfsleven nog duidelijker behoeftes aan medewerkers te monitoren en daar waar mogelijk in onze mbo’s-actie op te ondernemen.

Wij vragen ons af hoe het staat met het actieplan werkloosheid voor vijftigplussers. Kunt u daar helderheid over verschaffen?

Wij vinden dat de integratie van asielzoekers door scholing en werkbemiddeling voortvarend aangepakt moeten worden. Als het snel en goed kan, waarom dan langzaam zonder baangarantie. Wij verwachten van het college een open blik en innovatie waar nodig.

Speerpunt 4: Boxtel werkt aan een sterk centrum

Het CDA wilt z.s.m. afschaffing van betaald parkeren en invoering van blauwe zone i.p.v. betaald parkeren.  Hiervoor dienen we een motie in.
Er moet vaart gemaakt worden met de Centrumplannen. Herbestrating in heel Boxtel Binnen om eenheid te benadrukken. Integraal aanpakken. Liefst met plaatselijke ondernemers in de hoofdrol.
Het CDA wilt goede en flexibele regelingen voor pandeigenaren in de aanloopstraten.

Boxtel kent vele mooie activiteiten, wij willen dat er een activiteitenkalender voor de gehele gemeente ingevoerd wordt.

Wij geven geen prioritiet aan het realiseren van Binnendommeltjes.

Speerpunt 5: Boxtel is ook in 2020 een prima woongemeente

Wij zijn verheugd dat u ons streven naar veilige stoepen, fietspaden en wegen in de gehele gemeente Boxtel deelt en opgenomen heeft in deze Kadernota.

Het CDA vindt het belangrijk dat we bestaande voorzieningen behouden en borgen.

Wij willen dat u vaart maakt met bouwen en ook oog heeft voor andere bouwlocaties.

Het CDA wil dat het college actief mee gaat denken om bouwlocaties voor senioren te realiseren.

Wij willen dat er kritisch gekeken wordt naar de taken van de Brede Scholen Boxtel. Deze organisatie realiseert goede dingen, maar we maken ons zorgen om de organisatiestructuur.

Speerpunt 6: Boxtel heeft een modern bestuur

Het CDA blijft een voorstander van minder fte wethouders.

De MOP gemeentelijke gebouwen moet gemaakt worden en in werking treden.

Ook willen wij dat de Algemene reserves niet worden aangetast. Er moet vaart gemaakt worden met (werkgroep) norm weerstandscapaciteit.

Wij willen dat het college oog blijft houden voor de werkdruk bij onze ambtenaren en daar waar realisatie van zaken in het gedrang komt, voortvarend optreedt.

Speerpunt 7: Boxtel voert een sociaal beleid dat sterk maakt en helpt waar nodig.

Het CDA wil hierbij de volgende punten aankaarten:

-       er moet meer geld gereserveerd worden voor jeugdzorg en er moet meer ambulante hulp op middelbare scholen.

-       Wij willen nog steeds extra aandacht voor het armoede- en eenzaamheidsbeleid.

-       Dagbesteding moet voortvarend worden opgepakt.

-       M.b.t. onze senioren willen we dat het Vergrijzingsbeleid wordt opgestart.

-       En we willen een integraal seniorenbeleid door en voor senioren en niet alleen de zwakkere of broze senioren, maar juist inzetten op kracht!

Algemeen
Wij hopen dat de plannen uit deze Kadernota allemaal te realiseren zijn binnen 1 jaar, met de huidige formatie en binnen het budget.
Wij gaan ervan uit dat indien dit niet lukt, de raad tijdig een signaal krijgt.

Wij zijn benieuwd naar het dekkingsplan 11 juli.