10 mei 2017

Toeristisch recreatieve visie

Hieronder de reactie van het CDA, in de gemeenteraad van 9 mei, op deToeristisch recreatieve visie:

Waar is het groen? En waar is wat te doen? Zo kijken wij altijd naar een verblijf voor een dagje of een paar dagen weg. En dan zit je in Boxtel goed. 

Bij het lezen van dit document wordt goed duidelijk dat de makers enthousiast zijn over Boxtel. En dat is terecht. Boxtel heeft veel te bieden en daar kunnen we trots op zijn. Wat zou het mooi zijn als steeds meer naaste en verre omwonenden van Boxtel dat weten, komen ervaren en doorvertellen. Dat zou Boxtel op veel fronten goed doen.

Positief aan deze nota vinden wij: het verder uitbreiden van verblijfsrecreaties en de shortbreakmarkt op een duurzame manier, de Dino-experience,  de meewerkende opstelling van de gemeente, een betere inzet van social media en andere communicatiemiddelen, een beter (cijfermatig) inzicht van het aantal toeristen en waarom zij komen en terugkomen. Deze zaken juichen wij toe. Het CDA is ervan overtuigd dat toerisme en recreatie een veel grotere rol in Boxtel zal kunnen spelen als we dit samen goed oppakken, verbinden en juiste informatie ontsluiten. 

Maar we zijn ook geschrokken van dit stuk en hebben opmerkingen en vragen. Deze hadden we overigens graag meegegeven in een goede beeldvormende bijeenkomst waarbij inwoners, recreatieondernemers en raadsleden hadden mee kunnen praten en bevindingen in deze nota verwerkt had kunnen worden. 

-          Wie niet kiest, wordt niet gekozen, maar kiezen we nu wel echt? Authentiek en innovatief – trekt dat een bezoeker? In onze ogen blijft dit erg vaag. Themakeuze "authentiek en innovatief” komt uit de lucht vallen en mist onderbouwing waarom dit HET speerpunt moet worden.  Vraag aan de wethouder, om welke redenen is er voor dit thema gekozen? Boxtel heeft zeker wat te bieden wat betreft “authentiek en innovatief". Maar Authentiek is rondom Boxtel ook volop aanwezig in bijvoorbeeld Den Bosch en Oirschot.  En Innovatief is ook volop aanwezig in de streek rondom Eindhoven. Natuurlijk kan/moet Boxtel daarop meeliften maar het is ook goed als Boxtel zich daarnaast nog eens extra kan onderscheiden. 

-          Waar onderscheid Boxtel zich in? Waarvoor komen de meeste recreanten naar Boxtel?  Dat zijn de dino’s. Gebruik dat optimaal om recreanten naar de andere plus punten van Boxtel te brengen. Het is misschien minder intellectueel  dan “ authentiek en innovatief” maar het spreekt toeristen wel aan. Daarom mogen de dino’s wat ons betreft een speerpunt worden in het beleid. De Dino-experience wordt nu uitgebouwd maar dat kan nog meer. Mensen die bij de Groene Poort komen moeten we  enthousiast maken voor de andere recreatiemogelijkheden in Boxtel. Het bezoekerscentrum en VVV-punt daar is praktisch het gehele jaar open en bereikt daardoor ook veel meer mensen dan de andere bezoekerscentra en het VVV-kantoor in onze gemeente. Juist ook in de weekenden als mensen erop uit gaan met hun kinderen of activiteiten willen, onze doelgroepen dus. Vandaar ook ons pleidooi voor behoud van dit informatiepunt.

-          Onze tweede toeristische trekker, die het gehele jaar open is,  is Classic Park, met zo’n 20.000 bezoekers per jaar. Hoe gaan we mensen verleiden om ook naar Boxtel, Liempde of Lennisheuvel te gaan? Hoe verleiden we ze een dagje langer of meer te blijven? Dat staat niet goed in deze nota. Ditzelfde geldt voor de bezoekers van festival Circolo. Wij geven €30.000 subsidie maar de mensen blijven daar op het terrein en komen niet verder. Is dit geld dan goed besteed? 

-          Werk aan de naamsbekendheid van Boxtel als gezellig recreatief dorp. In omringende dorpen staat Boxtel nog niet bekend om een geslaagd dagje uit. Dat is wel erg belangrijk: verbeter het imago van Boxtel, profileer het als recreatief dorp. Hoe gaat u dit doen? Dit staat niet in deze nota.

-          Website: www.beleefboxtel.nl = vernieuwd en ziet er visueel aantrekkelijk en fris uit, zo staat in de nota. Hier moet echt goed naar gekeken worden. Voor een toerist heel veel onduidelijkheden.  Een aantal van de 10 ‘Hotspots’ zijn geen plekken waar iets gebeurt, maar evenementen die soms 1 keer per jaar of 2 jaar of helemaal niet plaats vinden. Jas de keistamper, kan ik echt niet vinden als ik hier als toerist kom. Classic Park kan ik bijna niet vinden. Hier moet de uitkalender en de arrangementen met de ondernemers prominent op staan. Goede marketing en communicatie dus! 

-          Ruimte om verblijfsrecreatie verder uit te breiden. Hoe trek je ondernemers aan die dit aan willen pakken? 

-          Oprichting stimuleringsfonds. Hoe wordt dit verder vormgegeven? Wat zijn de criteria? Hoe wordt vanaf nu (concreet) samengewerkt met de verschillende ondernemers?  

-          Ik citeer:  “De verbinding tussen de centra van Boxtel en Liempde en het buitengebied is uitstekend zodat de bezoekers beide gebieden weten te vinden”. Is dit een doelstelling of een constatering dat de bereikbaarheid tussen de centra en de buitengebieden met eigen- en/of openbaar vervoer uitstekend is? Wat wordt hiermee bedoeld?

 

-          Nog meer inzetten op evenementen. Willen we nog meer evenementen, of willen we ze juist verbinden en goed uitdragen? Wat wordt hierbij bedoeld? Let er ook op dat de evenementen elkaar niet in de weg zitten, zoals nu vaak gebeurd. 

-          En dan de klimtoren. Klimhallen zijn er voldoende in Nederland. En hallen trekken ook bij slecht weer recreanten. Waarom wordt er gekozen voor avontuurlijk paars en de daarbij behorende mogelijke klimtoren in het buitengebied. Gaat Boxtel zich daar positief mee onderscheiden? Zomaar een losse klimtoren, los van alle veiligheidseisen, lijkt ondoordacht. 

-          15 februari jl. was wel een  ondernemersavond en is men gepolst over deze beleidsnota. Zijn hun opmerkingen echt meegenomen? Staan zij achter deze nota? Denken zij dat dit het juiste aanvalsplan is om de toerist te verleiden om naar Boxtel te komen?  

Samengevat: Het CDA ziet graag een aangepaste versie van dit plan. Het plan wekt de indruk te zijn geschreven uit een grote betrokkenheid met Boxtel en kennis van Boxtel waarbij van binnen naar buiten is gekeken. Wat echter nodig is, is een bril van buiten naar binnen! Immers wat maakt dat een toerist uit bijvoorbeeld Amsterdam naar Boxtel komt? Het CDA is niet overtuigd geraakt en mist onderbouwing dat extra mogelijkheden zoals authentiek en innovatief, avontuurlijk paars met of zonder een klimtoren daarbij significant gaan helpen. 

Boxtel beschikt reeds over vele troefkaarten. Het CDA vraagt om een aanpak om te komen tot betere oplossingen om deze Boxtelse troefkaarten elkaar verder te laten versterken. Het verzoek is dus om nog eens met een bril van buiten naar Boxtel te kijken hoe Boxtel zich op een aansprekende manier kan onderscheiden waardoor mensen nieuwsgierig worden naar Boxtel.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.