04 juli 2017

Schriftelijke vragen gevolgen versnelde transitie veehouderij.

Hieronder is opgenomen de brief ex. art.37 van de Boxtelse CDA-fractie met de schriftelijke vragen over gevolgen versnelde transitie veehouderij aan het college van Burgemeester & Wethouders van de gemeente Boxtel

Boxtel,  1 juli 2017

Geacht college,

De provincie Noord-Brabant besluit op 7 juli a.s. over een omvangrijk en ingrijpend pakket maatregelen om de veehouderij versneld te verduurzamen. De voorgestelde maatregelen, die zouden ingaan in 2028, worden vervroegd naar 2022.

Het CDA is voorstander van het verduurzamen van de agrarische sector, maar wél op een haalbare manier. Wij zien dat de maatregelen die de provincie voorstelt leiden tot meer schaalvergroting, familiebedrijven die omvallen en gezinnen die door de armoedegrens gaan.

Als CDA maken we ons grote zorgen over de gevolgen van deze plannen voor onze gemeente.

Deze zorgen brengen de fractie van het CDA tot de volgende vragen aan het college van B&W:

Uit provinciaal onderzoek blijkt dat de voorgestelde maatregelen leiden tot meer veehouders die (moeten) stoppen met hun bedrijf.

• Hoeveel veehouders zijn er in onze gemeente?
  • Hoeveel mensen in onze gemeente zijn er werkzaam in de keten achter één veehouder, bijvoorbeeld dierenartsen, voerleveranciers, medewerkers in de agrofood sector en adviserende partners?
  • Hoeveel banen zullen er in onze gemeente verdwijnen, wanneer de maatregelen van de provincie zijn geëffectueerd?
  • Hoeveel inwoners in onze gemeente raken hierdoor werkloos?
  • Wat kunt u als gemeente voor deze mensen betekenen?

Uit provinciaal onderzoek blijkt ook dat meer boeren a.g.v. de voorgestelde maatregelen in de armoede komen.

• Hebt u inzicht in hoeveel veehouders in onze gemeente op dit moment in financieel zwaar weer zitten?
  • Bent u bereid om samen met de provincie en met andere gemeenten veehouders te ondersteunen die door de voorgestelde maatregelen in de armoede komen?

De voorgestelde maatregelen gaan uit van een versnelling om te komen tot nieuwe milieueisen (een vermindering van de stikstofuitstoot), waarbij stallen versneld moeten worden aangepast. Daarnaast wordt ingezet op het ‘stalderen’ (verplichte extra sloop van stallen) om te kunnen uitbreiden. Wij zijn benieuwd naar het effect hiervan op onze gemeente.

• Hoeveel stallen, uitgedrukt in absolute aantallen of in vierkante meters staloppervlakte, zijn er in onze gemeente?
  • Hoeveel veehouders in onze gemeente moeten n.a.v. de maatregelen van de provincie investeringen doen om aan de nieuwe stal- en milieueisen te voldoen?
  • Hoeveel stallen, uitgedrukt in absolute aantallen of in vierkante meters staloppervlakte, in onze gemeente moeten worden aangepast?
  • Hoeveel geld is met deze aanpassingen gemoeid?
  • Wat kunt u als gemeente doen om veehouders te helpen bij het financieren van deze investeringen?

Onze verwachting is dat de voorgestelde maatregelen invloed hebben op de ambtelijke kosten in onze gemeente.

• Hoeveel extra vergunningaanvragen, bijvoorbeeld in het kader van de Omgevingsvergunning, verwacht u in onze gemeente n.a.v. de provinciale maatregelen?
  • Is onze huidige ambtelijke capaciteit voldoende om extra vergunningaanvragen aan te kunnen?
  • Verwacht u als gemeente, a.g.v. eerdergenoemde provinciale maatregelen, extra ambtelijke kosten te moeten maken? Indien ja, waaraan en voor welk bedrag?

Wij zien de antwoorden op deze vragen graag tegemoet, waarvoor bij voorbaat zéér bedankt!

Met vriendelijke groet,

Hélène van As-Jaspers