15 juli 2017

Burap 2017 en Dekkingsplan 2018-2021

Hierbij de input van het CDA op Burap 2017 en het Dekkingsplan 2018-2021 in de raadsvergadering van 11 juli 2017:

Voor ons ligt het raadsvoorstel om in te stemmen met de eerste bestuursrapportage 2017 en het dekkingsplan 2018-2021.

Het CDA vindt het goed te lezen dat:

-       De netto-uitkering uit het gemeentefonds bijgesteld wordt en compensatie plaatsvindt voor de hogere loon- en prijsbijstellingen en pensioenpremies ABP.

-       Een compensatie is ontvangen voor het niet toereikende budget voogdij en/of 18+.

-       De OZB niet meer dan trendmatig verhoogd wordt en in december nogmaals reëel bijgesteld kan worden.

-       De taakstelling subsidie verder afgehandeld wordt via de algemene middelen.

-       De reserves boven de door de gemeenteraad vastgestelde norm blijven.

-       Dat het college ons voorstel om kinderen te betrekken bij het armoedebeleid overneemt en samen met kinderen tot een visie als basis voor nieuw beleid wil komen.

-       Er gelden gereserveerd zijn voor onderhoud van het trottoir in onze gehele gemeente.

Het CDA maakt zich echter wel zorgen om de volgende zaken:

-       De reserve grondexploitatie is nagenoeg leeg, wij vinden dat dit aangevuld moet worden.

-       De gereserveerde gelden voor voorziening nazorg Vlagheide is volgens het CDA niet voldoende.

-       De reserves sociaal domein zijn gevaarlijk leeg naar de begrotingswijziging die als gevolg van 2 projecten transformatie 3D’s en transformatie jeugdhulp zijn uitgevoerd. Het CDA vindt dat hier in het dekkingsplan gelden voor gereserveerd moeten worden. We zijn er immers nog niet en ook in 2018 zijn aanpassingen en misschien wel transformaties op het sociaal domein nodig.

-       Wij vinden €100.000 reserveren voor onderzoek naar flankerende maatregelen PHS veel te weinig. Met MOVE 31 is het verkeersprobleem nog niet opgelost. Doe een goede telling door een proefafsluiting van de dubbele overweg voor 2 weken. Zodat er een goed beeld ontstaat welke wegen bestuurders gaan kiezen.

En neem ook andere oplossingen mee, verbreedt het onderzoek, wij gaan hier in het volgend onderwerp verder op in.

-       Daarnaast zien wij graag een reserve flankerende maatregelen PHS waarin gelden gereserveerd worden voor broodnodige maatregelen.

-       Wat ons betreft heeft een onderzoek van € 30.000 t.b.v. ‘Binnendommeltjes’, minder prioriteit.

-       Ook verbazen wij ons over de organisatiekosten van SPILL in het gemeentelijk dekkingsplan.

-       Het valt ons op dat de meeste wijken het wijkbudget nog onvoldoende gebruikt hebben. Er moet eerst bekendheid komen van de mogelijkheid en plannen zijn er niet meteen. Goed dat de budgetten overgebracht worden naar het budget wijkbeheer algemeen. Zodat flexibel handelen mogelijk wordt.

-       Er is nog steeds geen actuele MOP voor een aantal gemeentelijke gebouwen, wegenbeheer en kunstwerken. Onze zorg wordt gedeeld door de accountant die bij herhaling heeft aangegeven dat dit op orde moet zijn.

-       Wij vragen ons af of het asfalteren van de paden op de begraafplaats niet nadelig is voor de nu serene sfeer die er heerst.

-       In de burap is de personeelsuitbreiding forser dan in vorige raadsvergaderingen besproken. Het CDA vindt dat dit goed gemonitord moet worden.

Het CDA stemt in met deze Burap en het dekkingsplan.

Wij zijn wel heel benieuwd of de begroting ook zo sluitend is anders moeten we toch nog om aanpassingen vragen.