23 februari 2021

Beleidsakkoord 2021-2026: 'Samen aan de slag'

Eindelijk is het dan zover, het langverwachte coalitieakkoord staat vanavond op de agenda van de raad.
In onze bijdrage zullen we terugkijken op het gelopen proces, daarna onze reactie op het coalitieakkoord en tot slot werpen we ons licht op de omvang van het college.

Het proces

Op 18 november vorig jaar vonden de herindelingsverkiezingen plaats, op 23 november een duidingsbijeenkomst en in dezelfde week nog een gesprek met de informateur. En daarna….. was het stil……
Men heeft niet de gemakkelijkste weg gekozen en dat heeft geleid tot een lang proces. Een proces waarbij men de andere partijen in de gemeenteraad kwijt is geraakt. We zijn niet gehoord en niet geïnformeerd.

Conclusie: er moet nog veel werk verricht worden om te komen tot een open en transparante bestuurscultuur.

Het coalitieakkoord

Opvallende punten:

• Het geld is nog steeds op en hobbyprojecten gaan gewoon door.
  • Er is gekozen voor 3 lokale partijen.
  • Ondanks dat er weinig geld is, worden veel beloftes gedaan.
  • Buiten wat algemeenheden verandert er voor Boxtelaren nagenoeg niks.
  • Eindelijk aan de slag met een ouderen-agenda die samen met senioren wordt opgesteld. En om dat kracht bij te zetten dienen we samen met de SP en PvdA/GroenLinks een motie in: Motie: De notitie ‘Samen ouder worden in Boxtel’ wordt uiterlijk in de maand mei van dit jaar in de Gemeenteraad vastgesteld.

Wij willen Combinatie’95 en INbox een compliment geven, zij hebben hun hele verkiezingsprogramma, op enkele details na, 1 op 1 kunnen overnemen.
En wat heeft Balans? Gaat het roer om?
Ja, maar niet bij de gemeente Boxtel. Het roer gaat om bij de politieke partij Balans.

In het coalitieakkoord is namelijk het volgende te lezen:

• De fietstunnel waar BALANS altijd tegen is geweest en zelfs een breekpunt was, komt er.
  • De ontwikkeling van DKA blijft bij Combinatie’95. Er komt geen woningbouw.
  • Betaald parkeren wordt niet afgeschaft.

Het roer gaat niet om. Het wordt niet anders.

Dan nog wat inhoudelijke accenten.

Ondernemend Boxtel
Een nieuw onderzoek naar de afsluiting van de Fellenoord en het voortzetten van het bestaande beleid m.b.t. betaald parkeren verbaast ons.

De intentie om iets te doen aan de invulling van Vorst B is wel een goede ontwikkeling. Graag zouden wij daar een accent aan willen toevoegen. Daarom dienen we een amendement in: Vorst B voor Boxtelse ondernemers.

Het biomassaplein vervalt, maar wat gebeurt er met de reeds gebruikte subsidies?

Hoe centraal staan onze ondernemers in het nieuwe beleid?
Daar zijn wij kritisch over. Even een rekensommetje. Uitbreiding zonnevelden is 50 ha/jaar de komende 5 jaar .
De uitbreiding van de industriegrond is vanaf 2025 2 ha /jaar.
Dit college zit er van 2021 tot 2026 dus we krijgen 2 ha industriegrond bij.

Financiën
In dit ambitieuze beleidsakkoord missen wij vooral de financiële onderbouwing. We dienen daarom met de gehele oppositie een motie in: Financiële onderbouwing coalitieakkoord

Voor financiële oplossingen stellen we -zoals vaker- ook nu weer voor om out of the box de denken. Ga op zoek naar creatieve manieren om geld voor het Sociaal Domein te genereren. We dienen hiervoor samen met de SP een motie in: Alles op alles zetten om het Sociale Gezicht van Boxtel overeind te houden.

In het kader van de financiële situatie van onze gemeente stellen we voor om de ingehuurde externe voor PHS niet langer in te huren. De verantwoordelijke wethouder is hierin ‘deskundig’ en ‘ervaren’ en kan er meer tijd aan besteden dan zijn voorganger. We horen graag uw reactie.

De kerntakendiscussie baart ons zorgen. Zowel qua betrokkenheid van inwoners bij de enquête als de invloed van de kerntakendiscussie op dit coalitieakkoord.
We vragen ons namelijk af wat de gevolgen van de kerntakendiscussie zullen zijn voor dit ambitieuze collegeakkoord.
Wat als uit de kerntakendiscussie volgt dat bepaalde zaken die het college wil uitvoeren, juist geschrapt moeten worden?
Wat is dan leidend, de uitkomst van de kerntakendiscussie of het collegeakkoord?

Buitengebied
Er zijn in het beleidsakkoord veel woorden gewijd aan het buitengebied. Het CDA heeft daarover een aantal concrete vragen.

1. Wat gaat u doen met het VAB beleid van de gemeente Haaren? Het vorig college heeft hier protest tegen aangetekend. Vught heeft haar protest inmiddels laten varen, maar wat doet Boxtel?
  2. De bossen worden verder uitgebreid. Wat betekent dat voor de bewoners van de Savendonksestraat en de Geelderseweg? Wie van jullie 6 gaat er contact met hun opnemen om hun problemen serieus te nemen?
  3. Vervreemding van gronden of onroerend goed gebeurt in beginsel openbaar. Het hoeft dus niet altijd openbaar?

Mobiliteit
Zoektocht naar de Noordelijke ontsluiting juichen wij natuurlijk ook toe. Wij hebben dat in de afgelopen periodes meerdere keren voorgesteld, fijn dat het nu eindelijk gaat gebeuren.
Nu het fietstunneltje toch doorgaat, gaan we nog een keer proberen een aanpassing af te dwingen. We dienen daarom een motie in: Hellingbaan fietstunnel richting Tongeren

Ook zetten wij vraagtekens bij 3 ongelijkvloerse extra spoorkruisingen. Financieel, maar belangrijker nog is de vraag: waar sluit het op aan? Op de bestaande wegen? Dan wordt dat een ramp. Of moeten we dit puur lezen als een onderzoek?

Goed dat er in het coalitieakkoord aandacht is voor de begaanbaarheid van trottoirs. Het CDA heeft dit vaak aangekaart. Omdat we willen dat hiermee snel aan de slag wordt gegaan en senioren veilig over straat kunnen, dienen we samen met de SP en D66 een motie in: Concrete actie op begaanbaarheid van trottoirs en paden.

Esch
Het plan om de school in Esch in combinatie met appartementen te bouwen is wat ons betreft een haalbaar en slim voorstel.
U schrijft over een warm welkom voor Esch. Wij willen daar meteen iets aan koppelen.
PEP heeft bij de gemeente Haaren €25.000 gevraagd voor onderzoek naar potentiële woningbouwlocaties. Wij ondersteunen dat verzoek en roepen middels een motie op om daar €25.000 voor vrij te maken.

In 2021 komt er een gebiedsvisie Boxtel Noord-West en Esch. Wij verwachten daarbij een duidelijk vooraf omschreven participatietraject. Toegankelijk voor alle betrokkenen.

Omvang van het college

Allereerst de portefeuilleverdeling:
Woningbouw door 2 wethouders en het sociaal domein allemaal een beetje.
Wie gaat dan bijv. regionaal en landelijk hierin het Boxtelse geluid vertolken?
De doelstelling van de kanteling is 1 gezin, 1 plan, 1 contactpersoon. Wij vinden dat versnippering van taken in het gemeentehuis dit niet moet blokkeren.

En dan.. Maar liefst 5 wethouders die in het college willen! Voor ons is in tijden dat iedere euro telt, 5 wethouders te veel. Het is voor het CDA een puur financiële kwestie. Daarom dienen wij met de gehele oppositie een amendement in: Formatie wethouders

Na het lezen van dit alles, blijft voor ons de volgende vraag open: hebben jullie 100% vertrouwen in elkaar en in deze coalitie?
Wij namelijk nog niet.

Boxtel heeft gestemd op een volledig andere koers. Deze andere koers is niet ingezet. Veel borduurt voort op het oude, met kleine efficiëntie en effectiviteitsslagen.

Wat ons betreft was er 2 jaar geen nieuw beleid, maar forse bezuinigingen, een einde aan alle hobbyprojecten.
En was de focus gelegd op een goede kerntakendiscussie met een duidelijke inbreng van onze inwoners.
Een kerntakendiscussie waarbij we niet alleen tot aan 2024 kijken, maar waarbij we ook op de lange termijn onze gemeente financieel gezond maken en houden.

Stemverklaring
We stemmen in met dit beleidsrijke coalitieakkoord. We herkennen veel uit ons partijprogramma. Maar we stemmen tegen de financiële paragraaf omdat we vraagtekens zetten bij de financiële haalbaarheid en de gevolgen van de Kerntakendiscussie op dit coalitieakkoord.