21 maart 2022

Bomenbeleidsplan Boxtel 2022-2040

Wat een verademing voor tal van inwoners. Zij hoeven nu niet een vergunning aan te vragen voor de kap van een boom in hun eigen tuin waar in 90% van de gevallen toch wel een vergunning voor zou zijn gegeven. En wat een verademing voor het ambtelijke apparaat. In plaats van dat zij 10 uur bezig zijn met het beoordelen van een kapvergunning, kunnen zij aandacht besteden aan waardevolle bomen en de Groene Kaart. En ook financieel gaan we er zeker op vooruit. De leges voor een kapvergunning waren bij lange na niet kostendekkend. Nu investeren wij in een Bomenbeleidsplan en bijbehorende Groene Kaart voor de lange termijn.

Andere partijen en belangenorganisaties denken dat het een kaalslag gaat worden. Elke inwoner kapt gelijk elke boom in zijn tuin, haalt ook nog eens het gras en de struiken weg en het wordt geasfalteerd. Want ja dat is makkelijk te onderhouden.
Nou het CDA denkt daar heel anders over. Bomen worden niet zonder reden gekapt. Nu niet en ook niet bij het nieuwe Bomenbeleidsplan. Ze zijn ziek, zorgen voor veel overlast of men wil de tuin herinrichten met beter passende bomen en groen. Vrijwel altijd wordt er nieuw groen of een boom voor teruggeplant. Want ja wij geloven erin dat onze inwoners graag in een groene omgeving wonen.

Nu lijkt het er misschien op dat het CDA groen niet belangrijk vindt. In tegendeel. Groen is belangrijk voor onze aarde en voor onze toekomst. Ook het CDA ziet het liefst zo veel mogelijk groen in de gemeente, maar met zo min mogelijk regels en rompslomp voor onze inwoners.

Daarom heeft het CDA ook enkele punten van kritiek.

De Groene Kaart zou moeten zorgen voor bescherming van onze bomen, maar wij lezen in het stuk dat de Groene Kaart slechts om de vijf jaar wordt aangepast. Wij horen graag van de wethouder of dit niet frequenter kan zodat onze bomen beter beschermd worden?

Ook lezen wij dat het college de Groene Kaart bij een wijziging vaststelt. Het CDA wil dat de gemeenteraad proactief wordt geïnformeerd bij iedere wijziging van de Groene Kaart om zo tijdig onze controlefunctie uit te kunnen oefenen. Hiervoor dienen wij een motie in.

Wij lezen niet voldoende dat inwoners worden betrokken bij de totstandkoming van de Groene Kaart. Wethouder hoe gaat u hiervoor zorgen?

Het CDA ziet daadwerkelijk potentie in de Groene Kaart. Bomen die van belang zijn om welke reden dan ook worden inzichtelijk gemaakt. Wat het belang nog meer benadrukt. Vraag aan de wethouder of de Groene Kaart als onderlegger wordt gebruikt voor de gehele groenvisie in onze gemeente?

Een ander punt van kritiek is de herplant van bomen. Dit is enkel een eis bij monumentale bomen. Bij andere bomen staat er vermeld dat herplant aan de orde kan zijn bij het verlenen van een kapvergunning. Het CDA ziet graag dat herplant de standaard is. Het liefst op dezelfde plek en anders op een andere locatie. Hiervoor dienen wij een motie in.

Om het belang van groen aan te tonen willen wij aan de wethouder vragen of er middels ander beleid meer aandacht gegeven kan worden aan het belang van groen? In dit stuk komt dit niet goed tot zijn recht. Educatie en informatie naar de inwoners. Stimuleer inwoners om hun tuinen groener te maken, stimuleer ze bij de kap van bomen om andere bomen te plaatsen, maak inwoners ervan bewust hoe belangrijk groen is voor ons en voor onze aarde en maak van de Groene kaart niet een kaart enkel voor bomen, maar voor al het belangrijke groen in onze gemeente.

Kortom geef inwoners de vrijheid, probeer niet alles in regels te vatten en geef het belang van groen een belangrijke positie binnen onze gemeente.