21 juli 2021

De Kerntakendiscussie

Kerntakendiscussie

We beginnen onze bijdrage met hoe het CDA de gemeente Boxtel ziet over 10-20 jaar. Dit was ook onze inbreng tijdens de besloten bijeenkomst over de Kerntakendiscussie op 30 juni.

Hoe ziet het CDA de gemeente Boxtel over 10-20 jaar?

Boxtel daar waar iedereen mee telt. Een gemeente waar het prettig is om te wonen en te leven. Genoeg voorzieningen voor jong en oud. Een bruisend centrum met voldoende activiteiten.
We willen een gemeente die doet wat de inwoners van haar verwachten. Een betrouwbare en dienstbare gemeente. Een overheid die de kwetsbaren in onze gemeente beschermt.

We geven burgers meer verantwoordelijkheid in het verzorgen van hun directe woonomgeving, de gemeente faciliteert.

Cultuur en sport worden gestimuleerd zodat het prettig en gezond leven blijft in Boxtel.

In de bieb is een cultuurcluster gemaakt en alle gemeentelijke diensten zitten in het gemeentehuis.

Scholen hebben een belangrijke rol in de jeugdzorg gekregen.

Het aantal ouderen neemt verder toe. We gaan aan de slag met het ouderenbeleid.

Wat het CDA betreft wordt er werk gemaakt van woningbouw. Knarrenhofjes, maar ook kleine betaalbare woningen voor starters. Wij vinden het belangrijk dat onze inwoners keuzemogelijkheden hebben en dat er gebouwd wordt naar behoefte.
Wat ons betreft is het buitengebied tussen de verschillende kernen dan ook zeker in beeld om hiervoor bekeken te worden.

Want als er niet wordt ingegrepen, zal dit met name in de kleine kernen leiden tot teruggang van schooljeugd en vrijwilligers.

Het Ursulagebouw wordt omgebouwd tot appartementen door Woonstichting JOOST en op het terrein van De Kleine Aarde staan tiny houses en 2 knarrenhofjes.

Daarnaast willen wij binnen 10 jaar een rondwegstructuur. Alleen op deze manier kan er een permanente oplossing geboden worden voor de verkeersproblematieken van nu en toekomstige generaties.

Tot zover onze visie van hoe we Boxtel zien over 10-15 jaar.

Maar voordat we zover zijn, moeten we keuzes maken. Keuzes voor een financieel gezonde en toekomstbestendige gemeente.

We starten met onze wettelijke taken en leggen een fundament van goede zorg voor onze inwoners. Van daaruit bouwen we verder met de gegeven bouwstenen. We kijken naar wat inwoners verlangen van onze gemeente en welke taken teveel en te ambitieus zijn voor onze gemeente. En communiceren daar eerlijk en goed over.

Dat leidt tot de keuze voor de volgende scenario’s/denkrichtingen.

Voor ons is het enorm belangrijk dat we in onze gemeente een onderscheid maken tussen wettelijke taken en de taken die we willen en eventueel kunnen.

Onze wettelijke taken dat is de basis voor elke begroting.Maar welk % van onze begroting bestaat uit wettelijke taken?

Dus wat ons betreft is scenario 4 de basis.

Doe wat je belooft en doe het goed. Daarbij is het ook belangrijk om ons zelf steeds de volgende vragen te stellen:

1. Waarom moet de gemeente Boxtel deze activiteit uitvoeren?

2. Is de gemeente de aangewezen partij om deze activiteit uit te voeren?

3. Mag alleen de gemeente deze activiteit uitvoeren (bijv. vergunning en handhaving)?

4. Is de gemeente door contracten of afspraken gebonden om dit uit te voeren?

5. Heeft de gemeente hier een zorgplicht?

6. Zorgen andere partijen dat het doel alsnog bereikt wordt, als de gemeente het niet zou doen?

7. Stelt de gemeente bewoners in staat om dit zoveel mogelijk zelf te doen?

Als we deze vragen positief kunnen beantwoorden, zien wij geen reden om het anders te doen.

Waar wij vooral een einde aan willen maken, is aan alle hobby projecten die niet voor een groot gedeelte van de inwoners meer leefgenot opleveren. Uit de raadpleging onder onze inwoners blijkt ook dat er taken zijn die inwoners in meer of mindere mate niet van ons verlangen. Schrap of versober die taken.
Daarnaast willen we dat er gestreefd wordt naar Boxtel Energieneutraal in 2050 en niet eerder. We moeten realistisch zijn, de financiën zijn op dit moment niet toereikend voor Boxtel Energieneutraal in 2030.

De basis moet op orde. En als de basis op orde is (scenario 4), dan is het uiteindelijke scenario wat wij graag doorgerekend willen scenario 3: Boxtel een inclusieve gemeente.

De keuze voor dit scenario maakt het CDA vanwege de volgende voordelen:

- Betaalbare woningen, met name  voor onze jeugd en senioren.

- Bereikbare voorzieningen en de gemeente helpt de directe omgeving.

- De gemeente  pakt zaken op en denkt mee met inwoners

- Mensen worden in hun kracht gezet.

- We gaan meer wijkgericht werken.

- Culturele zaken worden ook beoordeeld op het inclusief zijn. De bibliotheek wordt ondersteund.

- Er blijven verschillende type scholen bestaan zodat inwoners kunnen  kiezen voor een school die bij het gezin past.

- Op het gebied van duurzaamheid volgen we natuurlijk de RES , we lopen niet langer voorop maar volgen het landelijk tempo en de landelijke subsidies.

- De inkoop van jeugdzorg verandert en consulenten jeugdzorg worden getraind om meer zorg op maat te kunnen leveren.

Er zijn bij dit scenario nog wel wat aandachtspunten.

- De aandacht voor ondernemers wordt minder, maar daar moeten we een oplossing voor zoeken wat ons betreft. Er dient gekeken te worden waar ondernemers echt behoefte aan hebben en dat dient sober ingericht te worden.

- Kunst en cultuur moet binnen dit scenario een rol krijgen. Zorg voor een goede structuur en verbind de culturele organisaties met elkaar. Wij zien graag dat hierbij ook gewerkt wordt met prestatieafspraken.

- De reserve sociaal domein moet opgehoogd worden.

- Er moet meer geld overgeheveld worden naar het seniorenbeleid.

- De algemene reserves moeten zo spoedig mogelijk op orde zijn.

- Voor een integrale verkeersoplossing moet er noordelijke ontsluitingsweg gerealiseerd worden.

- Vorst B blijft een aandachtspunt. Er moet echt bedrijfsmatig gekeken worden hoe we dit weer financieel op orde krijgen.

- En vanaf 2021 willen we een sluitende begroting.

Het CDA  wil niet dat de OZB verhoogd wordt. Wij vinden dat de lasten moeten liggen bij de interne organisatie en de gebieden waar wij minder prioriteit aan geven.

Met de keuze voor scenario 3 zal onze gemeente financieel gezonder zijn en bestendig voor de toekomst.

Wij dienen ook 2 moties in:

Motie 1 Geen OZB verhoging

Motie 2 Algemene reserve