06 oktober 2021

Financiële afhechting van De Kleine Aarde 2011 t/m 2020

Het Proces

“Het voelt niet goed.
Het voelt niet goed voor mij, het voelt niet goed voor het CDA, het voelt niet goed voor veel omwonenden en het voelt niet goed voor vele inwoners.”
Deze zinnen hebben we uitgesproken in april 2016 bij de bespreking van DKA nieuwe stijl.
Helaas is er in de tussentijd weinig veranderd en zijn deze zinnen vandaag nog steeds van toepassing.

In 2016 koos de gemeenteraad met uitzondering van BALANS, VVD en CDA voor het collectief. Lange tijd was het stil. Uiteindelijk is er een stichting opgericht. Dit jaar is de stichting opnieuw stilzwijgend voorzien van nieuwe bestuurders zonder afrekening en verantwoording aan de gemeenteraad.
Die duidelijkheid en verantwoording komt er maar niet.

In april hebben we schriftelijke vragen gesteld over de ontwikkelingen rondom De Kleine Aarde. Reactie van het college op de vragen was:
“Deze vragen worden momenteel zorgvuldig en weloverwogen bekeken en beantwoord en zullen t.z.t. ook met de raad gedeeld worden. Het is niet zorgvuldig nu onder de tijdsdruk van een artikel 37 vraag een antwoord aan u te sturen terwijl dat antwoord een paar weken later wellicht toch net iets anders zal zijn. Dit is de reden dat niet alle 28 vragen nu al beantwoord zijn.”

Even verder in de tijd...

N.a.v. de In Gesprek-avond van 21 september hebben we wederom vragen gesteld over De Kleine Aarde. De reactie van de burgemeester was:
“De vragen over de financiële afhechting De Kleine Aarde zijn niet beantwoord. In bijlage 1 van het raadsvoorstel is 2021 niet meegenomen omdat we de afrekening van de Kleine Aarde laten verlopen via het jaarverslag 2021, na controle door de accountant.”

Wederom geen verantwoording en duidelijkheid. Het niet beantwoorden van technische vragen is zeer ongebruikelijk. Onze fractie ziet dit voorzichtig gezegd als een minachting van ons als raad.
Ook vinden wij het niet te verklaren dat inwoners geen fatsoenlijk antwoord krijgen. De gemeente is er immers voor hen en niet andersom.
De openstaande vragen van het CDA zijn uiteindelijk maandag 4 oktober om 18:00u min of meer beantwoord. Maar zo blijven we dus aan de gang.
Dat is precies het patroon waardoor het imago van het gemeentebestuur (raad en college) is zoals het is. Wij zien graag meer empathie richting raad en inwoners.

Een ander zorgpunt is de afrekening met stichting DKA
Want hoe wordt die verantwoording afgelegd? Wat gebeurt er als de stichting zich opheft? De raad wil hierin inzicht en controle. We willen weten hoe/wat en op welke manier er is afgerekend met stichting DKA. Desnoods achteraf, maar de zakelijke afrekening moet plaatsvinden en moeten we kunnen controleren.
Voor 01-01-2022 willen we inzicht in de afrekening. Graag een toezegging.
Want elke keer is het fout gegaan, het wordt tijd dat er geleerd wordt van fouten uit het verleden.

Het legaat van Cooth
Het beheer van dit legaat gaat het CDA aan het hart. Van oorsprong bestemd om kansarme jongeren op te leiden naar een ambachtelijk beroep.
In 1990 is er een rapport opgesteld waarin een toekomstige invulling is gegeven aan het legaat. En in 2016 is de doelstelling verder verruimd. Het legaat mag nu ingezet worden voor onderwijsdoeleinden.

De schenking bestond destijds uit gelden en gebouwen. En als je teruggaat naar de stand van 2011 zou het legaat volgens onze berekeningen het volgende bevatten:

• €1,7 miljoen aan gelden
  • en uitgaande van de huidige taxaties ook nog eens €1.750.000 aan opbrengst van verkoop gronden en gebouwen na goedkeuring van de vanavond voorliggende plannen.

Dat betekent dat er na vanavond minimaal €3,5 miljoen in het legaat zou moeten zitten dat ingezet moet worden voor educatie van jongeren.

De manier hoe er de afgelopen jaren is omgegaan met het legaat is voor ons onacceptabel. Het werd een hoofdpijndossier. Daarom hadden we eerder gepleit voor het instellen van een raadscommissie die jaarlijks de inkomsten en uitgaves (inclusief huuropbrengsten en achterstanden) van het legaat zou controleren en vervolgens zou rapporteren aan de gehele raad.

Maar we hebben nu een andere oplossing.
Wij stellen voor om het gehele legaat a €3,5 miljoen ter beschikking te stellen aan de nieuwbouw van de school in Esch.
Wij praten dan niet meer over alle voor ons niet meer te achterhalen ontvreemdingen uit het legaat voor projectleiders etc.

Enkele voordelen van deze bestemming:

• Het geld wordt besteed waar het voor bedoeld is.
  • De kinderen in Esch kunnen les krijgen in een gezond toekomstbestendig schoolgebouw.
  • In onze gemeente zijn dan alle schoolgebouwen op orde.

We dienen daarvoor een motie in.

Eindconclusie
De cijfers zijn onvolledig en er zijn in dit dossier veel fouten gemaakt. Geef dit toe. Kennelijk lukt het ook niet om de juiste cijfers boven water te halen. Erken dit.
En laten we door het legaat een goede bestemming te geven deze fouten enigszins herstellen. Als het aan het CDA ligt, krijgt Esch een toekomstbestendige school en kan de gemeente het dossier De Kleine Aarde sluiten.
We zouden het zeer betreuren als we door alle onduidelijkheid rondom het legaat en niet meewerkende houding van het college de plannen van vanavond moeten afkeuren.