18 juli 2022

Financiële agendapunten raadsvergadering 12 juli 2022

Voordat we beginnen met de inhoudelijke behandeling, willen we het volgende benoemen. Op deze raadsagenda staan ontzettend veel punten, het moet over 2 avonden verdeeld worden terwijl de agenda van het afgelopen half jaar minimaal was. Is dit omdat u alles uitstelt en nu niet anders kan of zit er een andere gedachte achter?

We kijken vanavond terug op het afgelopen jaar, bespreken de wijzigingen van het lopende jaar en kijken voorzichtig vooruit naar 2023.

Onverwachts positieve cijfers en de verbazing hierover bij het college is misschien nog wel het meest verontrustend van alles wat we vanavond bespreken.

Voor het CDA gaat het om positieve cijfers op de lange termijn, de financiën op orde en onder controle. Zodat we straks ook nieuw beleid kunnen uitvoeren.

We zijn wel blij dat de reserves toenemen. Nu zitten we bijna op het niveau dat door de raad is vastgesteld. Met daarbij de kanttekening dat we nu geen nieuw beleid moeten gaan uitvoeren zodat we onze reserves op dit niveau kunnen houden.

We vragen ons af waarom er nu weer geld wordt overgeheveld. Waarom is het afgesproken beleid uit de begroting weer niet uitgevoerd? Dit kan niet alleen aan corona liggen. Het is stil en het blijft stil ondanks oproepen tot actie vanuit de gemeenteraad. Hiervoor dienen wij gezamenlijk met de gehele oppositie een motie in.

Een aantal specifiek punten die we willen benoemen:

Woningbouw
Woningbouw blijft een punt van zorg. Met mij zijn er zoveel anderen die niet aan een passende woning kunnen komen. Kinderen wonen langer bij ouders thuis. Gescheiden koppels wonen langer in een woning met dito problemen. En senioren blijven langer in hun te grote vaak onaangepaste woning wonen.

We lopen veel te ver achter met woningbouw  De woningbouwbehoefte blijft onverminderd groot. In 2021 zijn er weer minder woningen gebouwd dan verwacht. Op welke manier gaat u de achterstanden inlopen?

De personele capaciteit is inmiddels op orde. Wanneer kunnen er concrete stappen worden gemaakt? Wanneer gaan onze inwoners dit merken?

We missen hierdoor ook veel leges waardoor onze financiële positie niet per se beter wordt.

Verkeer
Het maatregelenpakket PHS is onzeker en dat betekent dus ook dat er voorlopig geen duurzame oplossing komt voor Boxtel-Noordwest. We horen ook weinig over de rondweg (ook wel No-way genoemd). Wanneer kunnen we hier meer informatie over verwachten?

Hagen
Het CDA heeft al meerder keren aandacht gevraagd voor dit onderwerp.
We hebben een restant budget van ruim 3 ton op groenbeheer, maar de hagen, waar zoveel mensen tegen zijn, worden toch verwijderd. Leg dat maar eens uit aan de burger.
Daarom hebben we de gezamenlijke motie mee ingediend voor het behoud van de hagen.

Kadernota
Onze financiële positie is niet zo rooskleurig als nu wordt geschetst. Dankzij extra financiële middelen uit het Gemeentefonds schrijven we zwarte cijfers. Helaas houdt dit na 2026 op… Laten we dan ook nog eens leningen moeten gaan aflossen in de toekomst. Dit in combinatie met een enorm te kort op PHS zorgt voor de nodige uitdagingen.

We roepen het college op om samen met andere gemeentes op te trekken richting de VNG. Vanuit het Rijk is het namelijk onduidelijk wat er na 2026 gaat gebeuren.

Ook vragen we om de gemeenteraad hierin proactief mee te nemen, zodat ook de gemeenteraad op tijd kan sturen en meedenken.

Concrete punten die we het college graag willen meegeven:

Vorst B / Grondbedrijf
Binnen het grondbedrijf hebben we te maken met een snel veranderende wereld om ons heen. Het woningtekort is nog nooit zo groot geweest. De huizenprijzen rijzen de pan uit. De inflatie is enorm. Bouwmaterialen zijn nog nooit zo duur geweest. En een energiecrisis zorgt voor de nodige problemen. Zo kan Vorst B kan voorlopig nog niet op het energienet worden aangesloten. Hierdoor zal realisatie van Vorst B worden uitgesteld. Niet 2026, maar later. Met deze onzekerheden willen we meer betrokken worden bij het grondbedrijf. Hiervoor dienen we een motie in.

Rechtmatigheidsgoedkeuring
De rechtmatigheidsgoedkeuring moet vanaf 2023 uitgevoerd worden door het college. Van de accountant begrepen we dat de organisatie er al ver mee is.

Graag komen we als raad tijdig aan zet. Is dit niet een onderwerp om een raadscommissie voor in te stellen? We zouden graag in gesprek gaan met het college en de organisatie, zodat we ook weten wat er van de raad wordt verwacht.

Sociaal Domein
Net als bij de de behandeling van de Kerntakendiscussie pleit het CDA voor het terugdraaien van de bezuinigingen op het Sociaal Domein. We dienen hiervoor een motie in.

Op het Sociaal Domein wordt enorm gekort, dit is onverantwoord. Juist de sociaal zwakkeren hebben deze steun hard nodig, zeker in deze tijd met enorme inflaties en hoge energierekeningen. We kunnen onze inwoners die het het hardst nodig hebben niet aan hun lot over late.

We vertrouwen erop dat de ambtenaren creatief genoeg zijn om hier dekking voor te vinden.

MGD
We hebben MGD met de Tweede Bestuursrapportage in 2021 een extra financiële impuls gegeven om daarmee de basis op orde te brengen. Nu blijkt dat de basis nog steeds niet op orde is. Waar ligt dit aan? Elk jaar hetzelfde beloven en om meer geld vragen, dat gaat ten kosten van de geloofwaardigheid. Wanneer is de basis nu op orde?

Natuurlijk willen wij waardering uiten voor onze ambtenaren, maar er is geen visie ten aanzien van MGD. Het wordt tijd om te gaan trouwen of om uit elkaar te gaan. Hierover willen wij graag in gesprek met de gemeente Sint Michielsgestel.

We moeten er natuurlijk voor zorgen dat de ambities die onze gemeentes hebben ook gerealiseerd kunnen worden. Maar de grens is voor ons bereikt. We overwegen deze keer tegen stemmen om een statement af te geven, maar laten onze stemming afhangen van de antwoorden van het college. We wensen de organisatie veel succes om grip te krijgen op de financiën en de benodigde efficiencyslag door te voeren. We moeten eens gaan nadenken over een visie.