15 juli 2021

Jaarrekening en Jaarverslag 2020

De jaarrekening en het jaarverslag zijn de verantwoording over het gevoerde beleid van het afgelopen jaar waar de begroting aan ten grondslag ligt. We hebben onze raadsbijdrage bij de begroting van 2020 erbij gepakt en vergeleken met de jaarrekening en het jaarverslag.
We hebben toen 8 oplossingen aangedragen om de begroting langdurig sluitend te maken.

Oplossing 1 Kerntakendiscussie in 2020
Wat ons betreft kwam er begin 2020 een kerntakendiscussie. Wat voor gemeente willen we zijn en wat doen we wel en niet als gemeente. Gelden die over zijn worden verdeeld over projecten en om de Algemene reserves op pijl te brengen om tegenvallers op te vangen.
De kerntakendiscussie is aan de gang. Weliswaar in 2021, maar we zijn blij dat hiermee aan de slag gegaan is. Dus voldaan.

Oplossing 2 Grip op de Jeugdzorg
In een tijd waarin we weten dat tekorten in de jeugdzorg nog niet onder controle zijn,  kunnen we ons als gemeente Boxtel een lage stand van de Algemene reserve en een lage bestemmingsreserve sociaal domein niet permitteren.

Oplossing 3 Algemene reserves laten stijgen
Algemene reserves niet verder uitputten, maar aanvullen.
Dit is voor 2020 gelukt met €623.085, maar om dit ook de volgende jaren te waarborgen, dienen we een motie in bij de Kerntakendiscussie.

Oplossing 4 Bezuinigen is niet verschuiven problemen
Echte bezuinigingen/ombuigingen en niet vooruitschuiven van projecten. De gelden voor PHS en MOVE zijn nu doorgeschoven naar 2023, maar zijn deze gelden er dan wel? Alle projecten gaan in op Q1 2022 maar zijn daar gelden aan gekoppeld?
Het CDA wil dat het college dit transparant maakt zodat het duidelijk is waar we op de langere termijn aan toe zijn. Met daarbij een integrale betaalbare oplossing voor de ontsluiting van Boxtel Noord West. Waarbij optimaal gebruik gemaakt wordt gemaakt van beschikbare middelen van derden.
Wij willen reserveren en we willen zekerheid. Deze zekerheid is er nog niet en daar zullen we op blijven wijzen.

Oplossing 5 Verkopen wat kan
Alle niet strategische gemeentelijke panden verkopen. Dit spaart onderhoud en levert geld op wat je niet hoeft te lenen. Ook vaart maken met verkopen van zoveel mogelijk gronden grondbedrijf.
Dit is gedeeltelijk zeer goed ingevuld, er is meer opbrengst gegeneerd dan begroot.
Zorgenkindje is voor ons wel Vorst B. Aan het einde van onze bijdrage komen we hier op terug.

Oplossing 6 Geen OZB verhoging om een begroting sluitend te maken
Geen OZB verhoging als sluitstuk van een begroting. Nu niet en de komende jaren ook niet. Dit levert een relatief klein bedrag op en de burger betaald datgene wat de gemeente teveel uitgegeven heeft. 1% OZB verhoging levert maar €88.000 op dus voor een miljoen heb je al snel 11.37% OZB verhoging nodig. Voor ons is dat geen reële oplossing.

Oplossing 6 Senioren prominentere plek in de begroting
Senioren moeten hoger op de agenda. Een groot gedeelte van onze gemeenschap behoort immers tot deze groep.
Wij vinden het spijtig dat de restanten van dit programma niet overgeheveld zijn naar 2021. Wij gaan hier bij de Kerntakendiscussie een motie over indienen.

Oplossing 7 Voorop lopen in armoedebestrijding
Voorop lopen in armoedebestrijding en preventie.
Kinderen die opgroeien in armoede hebben veel meer kans om in het hulpcircuit te komen. Laten we preventief insteken om dit te voorkomen. Elk kind doet ertoe. Ook hiervoor willen we in 2021 actie zien van het college.
Laat de gelden die hiervoor vanuit het rijk komen ook doorvloeien naar de organisaties die zich hiermee bezig houden. Wij gaan dit nauwlettend volgen.

Wij zijn bij het zien van deze jaarrekening aangenaam verrast over de gerealiseerde zaken. Natuurlijk is niet alles gerealiseerd.
Enkele kritische opmerkingen willen we hier wel deponeren:

• Niet al het voorziene beleid is ook daadwerkelijk gerealiseerd. Er is voor €6.106.600 niet gerealiseerd. Dat is weer veel te veel.
  • Er is weer een flink bedrag uit het legaat van Cooth onttrokken: €63.000.
    Er is geen huur ontvangen in 2020 volgens deze jaarrekening.
    Er is €16.000 uitgegeven aan een projectleider.
    En de cijfers zijn anders dan de aangeleverde cijfers in de RIB m.b.t. het legaat. Dat roept vraagtekens op.
  • De jaarrekening jeugdhulp 2020 van de RIOZ is niet verwerkt, graag vernemen wij t.z.t. de resultaten hiervan.
  • Er zijn veel minder leges ontvangen dan begroot omdat er minder huizen gebouwd zijn.
  • De voorziening wethouders is met een half miljoen opgehoogd.
  • De Brede School Boxtel ontvangt nog steeds onevenwichtig veel subsidie. De bedragen waren dit jaar opgesplitst, maar bij elkaar is het toch €470.567. Dus het bedrag is zelfs toegenomen in 2020.
  • De overschrijdingen op het gebied van duurzaamheid en meewerkend bestuur zijn zelfs meer dan na de laatste begrotingswijzigingen. Gelukkig is de reserve duurzaamheid vorig jaar ook opgehoogd.
    De reserve duurzaamheid en plattelandsvernieuwing is in Boxtel even hoog als de reserve sociaal domein. Dat vinden wij als CDA niet reëel.
  • De duurzaamheidsgedachte loopt dwars door alle begrotingsprogramma’s heen.
    Helaas blijken wij niet duurzaam met onze financiën om te gaan. Duurzaamheid betekent ook zorg dragen voor de volgende generaties en dus zorgen voor genoeg middelen voor de volgende generaties. Houd onze financiën dus ook op orde!

Het CDA gaat toch instemmen met deze jaarrekening. Mede daar we de begroting goedgekeurd hebben. Lang niet alle plannen zijn gerealiseerd, maar de begroting was reëel en is zodanig nageleefd.
In 2020 hebben we het niet tegenvallend gedaan, maar als we een sluitende begroting willen houden, zal er in 2021 en volgende jaren anders begroot en gerealiseerd moeten worden.

Vorst B
Zoals net al aangegeven blijft Vorst B voor ons een zorgenkindje. We zagen cijfers die niet te verklaren waren en zijn daarom gedoken in de cijfers van het afgelopen jaar. Dat brengt tot dus tot het volgende.
Kanttekening: het gaat hier om afgeronde bedragen.

De boekwaarde is €8,8 miljoen. Dit bedrag is betaald met een interne lening waar jaarlijks rente over afgedragen wordt. Dit getal is dus een negatief getal.
Daarnaast zijn er tot aan 2025 kosten van €5,8 miljoen. Dus de totale kosten zijn €14,6 miljoen.
De raming opbrengsten is €10,5 miljoen.
Dat betekent dus een negatief eindresultaat van €4,1 miljoen in 2024.
Hiervoor wordt jaarlijks een reservering gemaakt in de voorziening Vorst B waar nu €3,8 miljoen opstaat en eind 2024 €4,1 miljoen.
Wij denken dat er een aantal mogelijkheden zijn om deze reeds gereserveerde voorziening niet te hoeven gebruiken en over te zetten in de Algemene reserve.

1. De verkoopwaarde van Vorst B verhogen d.m.v. een bestemmingswijziging.
    De huidige Greentech-gronden wijzigen in industriegronden. Zoals iedereen weet, hebben we daar de provincie voor nodig. Wij denken dat we daarbij kunnen helpen en dienen daarom een motie in: Lobby richting provincie. (Helaas is deze motie verworpen)
  2. Kosten verminderen
    Dat is mogelijk door zelf kosten te besparen in dat gebied door bijv. de incubator uit te besteden aan een commercieel bedrijf en door de wegen aan te laten leggen door nieuwe gebruikers. Een andere manier van kosten besparing is door het aanleggen van grote kavels in plaats van kleine kavels. Daardoor zijn minder nutsvoorzieningen nodig en dat bespaart kosten. Wij dienen een motie in om actief in te zetten op kostenbesparing en de raad daarbij actief te betrekken. (Deze motie is aangenomen)

Onze voorkeur gaat uit naar optie 1 en we willen u daar graag bij helpen. Wij hopen dat u onze uitgestoken hand aanneemt.
Wij denken dat het mogelijk is om op deze manier de Algemene reserve te verhogen en het voorzieningenniveau in Boxtel op peil te houden.

……………………………………………………………………………………………..

1e BURAP

Mutatie begroting is 385.300 negatief, dit halen we uit de Algemene reserve.
We willen graag dat er in de tweede helft van het jaar alles op alles gezet wordt om dit om te buigen in een positief resultaat zodat de Algemene reserve verder kan stijgen.
Als voornaamste redenen zijn aan te wijzen algemeen budgettair en bestuur.
Er gaat weer een ton extra naar Greentech.
Er komt meer geld uit het gemeentefonds voor jeugdzorg, maar de verwachting voor 2022 en volgende jaren zijn nog ongewis. Dus we willen hier wederom pleiten voor het ophogen van de reserve Sociaal domein om eventuele tegenvallers op te kunnen vangen.
Wat ons betreft is het ophogen van de Algemene reserve ook een prima alternatief.

Fijn dat er meer leges binnengekomen zijn het eerste half jaar. Wel willen we er hier op wijzen dat de categorie betaalbare huizen voor jongeren en senioren achterblijft. We vragen hier nogmaals aandacht voor bij de 2 verantwoordelijke wethouders.

Wij kunnen ons geheel vinden in het herijken van de opdracht voor MOVE 40 en het beschikbaar stellen van voldoende financiële middelen om ook een noordelijke ontsluiting te realiseren.