08 februari 2022

Onderzoek Rekenkamercommissie

Onderzoek Rekenkamercommissie: Doorwerking van en rode draden RKC-rapporten

Wederom een goed onderzoek van de RKC met adviezen voor de RKC zelf, het college en de raad. Nu is het aan ons om deze ook daadwerkelijk op te volgen en dit actief te monitoren.

Adviezen belanden vaak in een la omdat het eigenaarschap binnen de organisatie ontbreekt. Daarnaast nemen de raad en het college de adviezen vaak klakkeloos over zonder na te denken of het organisatorisch en/of financieel wel mogelijk is.

U schrijf in uw reactie aan de RKC dat er onderzocht moet worden wat de uitvoeringsmogelijkheden binnen MGD zijn, of er financiële en personele gevolgen zijn en dat er gekeken moet worden of prioritering aan de orde is.

Over dit alles leest het CDA niks in het raadsvoorstel:
Kanttekeningen: n.v.t.
Financiën: dit voorstel heeft geen financiële gevolgen.
Dit is nu juist wat de RKC aankaart. Aanbevelingen worden zowel door raad als college een op een overgenomen, maar vaak belandt het in een la.
Gelukkig geeft het college ook aan dat er in het tweede kwartaal 2022 een nieuwe procedure klaarligt. Het CDA neemt aan met de financiële en personele gevolgen.
We horen graag meer. Kunt u ons vast een vooruitblik geven over hoe u de financiële consequenties van het echt uitvoeren van adviezen van de rekenkamer gaat berekenen?
En wordt de nieuwe procedure ook nog aan de raad wordt voorgelegd?

Verder wil het CDA graag zien dat er met betrekking tot de rapporten Centrumontwikkeling en Privatisering accommodaties actie wordt ondernomen en dat er binnen de organisatie een verantwoordelijke wordt aangewezen. Graag worden wij als raad over een halfjaar ook geïnformeerd over deze rapporten en wat de stand van zaken is.

Tot slot neemt het CDA alle adviezen graag ter harte. Wij stellen voor dat we als raad aan de slag gaan met de adviezen richting raad binnen een werkgroep of binnen de lange termijn agenda. We horen graag van de andere fracties hoe zij hierover denken.

Wij willen graag van raadsfracties en het college een toezegging dat we serieuzer werk maken van de zinvolle aanbevelingen van de RKC en dat er voordat positief geadviseerd wordt een haalbaarheidsanalyse richting de raad komt, financieel en personeel haalbaar.

Tot zover.