04 april 2018

Reactie tijdens openbare collegeonderhandelingen

Alle politieke partijen kregen tijdens een openbare vergadering de kans om hun visie te geven over de verkiezingsuitslag en de manier waarop de coaltievorming tot stand zou moeten komen.

Vera Brouns, raadslid, voerde namens onze partij het woord:

8 jaar geleden besloot ik om mijn kwaliteiten in te zetten om Boxtel vanuit het middelpunt mee te besturen. Ik kwam in de politiek terecht met idealistische verwachtingen. Eerst in bestuurlijke zaken daarna in maatschappelijke zaken en de afgelopen 4 jaar als raadslid.
Steeds namens en voor onze inwoners.

Het CDA is als oppositiepartij in de afgelopen periode en tijdens de afgelopen campagne duidelijk aanwezig geweest als een positief, kritische en constructieve oppositiepartij. Dat wordt gewaardeerd. We hebben geen zetelwinst, maar wel 200 stemmen meer dan 4 jaar terug. Wij zijn blij met de extra stemmen, maar hadden op meer gehoopt.

Met ons zijn nog enkele andere partijen gegroeid, maar ook enkele partijen hebben stemmen en zetels ingeleverd. De kiezer heeft heel duidelijk de twee grootste tegenpolen beloond. Een groot gedeelte van Boxtel is dus heel duidelijk daarin.
De meeste kiezers willen een andere koers, dat is duidelijk. De kiezer voelt zich absoluut niet gehoord en gezien, burgerparticipatie zal op een andere manier handen en voeten gegeven moeten worden om alle inwoners te betrekken.
Vertrouwen in de politiek is de afgelopen dagen gedaald tot 0, hoe gaan we dit herstellen? “Waarom zouden we nog gaan stemmen? Het is toch al van te voren besloten”.

Na de verkiezingen zijn we open en constructief met de grootste partij Balans om de tafel gegaan, waarbij het snel duidelijk werd dat de dichtgetimmerde afspraak tussen de coalitiepartijen niet te doorbreken was door de grootste partij.

Wat ons betreft had Balans, nu ze met een open mind en een veranderde samenstelling aan tafel kwamen, daarin meer kansen verdiend. Immers de kiezer heeft Balans de grootste partij gemaakt en Combinatie 95 de tweede partij. Het is jammer dat de onderhandelingen al geklapt zijn voordat de inhoudelijke punten besproken konden worden.
Wij dachten dat een informateur de onderlinge verschillen zou kunnen verzachten voor deze of in ieder geval een volgende periode. Maar die kans heeft de informateur niet gekregen. Juist voor de bestwil van Boxtel en inwoners is het van belang dat er een onpartijdig iemand met een objectieve kijk de samenwerkingsmogelijkheden gaat onderzoeken. Partijen tot elkaar brengt en op zoek gaat naar de beste coalitie. En dat hoeft niet de samenstelling van de huidige coalitiepartijen te zijn. Hoe goed de wethouders ook met elkaar kunnen opschieten, hoe graag elk van hen ook wethouder wil blijven. De kiezer heeft gestemd en heeft altijd gelijk. Welke partijen hebben gewonnen? Welke partijen hebben verloren. Wat zijn de 4 grootste partijen? Daar zou naar gekeken moeten worden.

Het CDA is positief en open het gesprek met Balans aangegaan, deze houding willen we voortzetten.
Wij stonden en staan open voor samenwerking met iedereen, immers de kiezer kiest en als professional heb je met iedereen te werken.
Het CDA neemt verantwoordelijkheid, we besturen graag mee, maar gedogen zullen we nooit doen.
Kortom, het CDA stelt het belang van Boxtel boven het partijbelang en onszelf als individu.
Laten we ons gezond verstand gebruiken. Laten we gehoor geven aan de stem van de kiezer. Benoem een onafhankelijke, onpartijdige informateur en laat deze bekijken welke mogelijkheden we allemaal in Boxtel hebben.

Wat ons betreft moet de coalitie die het beste is voor Boxtel de komende 2,5-3 jaar Boxtel besturen. Het CDA zal constructief mee blijven denken, welke rol er voor ons ook uitkomt.