10 juni 2021

RES Noordoost-Brabant 1.0

De energietransitie is een lastig onderwerp. Zonder draagvlak onder inwoners wordt het geen succes. We zijn dan ook benieuwd naar hoe het eruit gaat zien wanneer particulieren met initiatieven gaan komen. Hoe gaat dat er in de praktijk uit zien? Gaan deze initiatieven actief gesteund worden door de gemeente? En gaat burgerparticipatie daadwerkelijk plaatsvinden?

We zijn verantwoordelijk voor een leefbare omgeving voor de komende generaties. We weten dat niet alles mogelijk is met onze huidige budgetten en dat het een lastige afweging is. Wat zijn onze ambities voor in de toekomst en wat hebben we nu nodig?

Voor ons als CDA is die afweging helder: We doen wat nodig is en we doen wat mogelijk is.
Op den duur zullen we alle kansen moeten aangrijpen om onze energieopwekking zo duurzaam mogelijk te krijgen.
Het is maar de vraag of we daarbij de mogelijkheid krijgen om te ‘kiezen’ in onze zoekgebieden, of dat we alle opties nodig hebben. Voorlopig is het antwoord dat we tot 2030 de mogelijkheid hebben om te kiezen, dus dat geeft ons de ruimte om de keuze te maken om in Noordoost Boxtel voorlopig nog niet te kijken naar windmolens. En al helemaal niet naar het Wilhelminapark. De wethouder heeft inmiddels ook bevestigd dat deze locatie niet nodig is.
Bovendien ontbreekt draagvlak en ook omliggende gemeentes zien deze locatie niet als optie.
Gestel heeft de optie geheel verworpen en Vught heeft een kaartje met zoekgebieden voor wind waarbij deze optie niet opgenomen is.
We dienen daarom een amendement in om Wilhelminapark uit te sluiten als zoekgebied.
Maar ook om als gemeente Boxtel samen met buurgemeentes op zoek te gaan naar andere gebieden die geschikt zijn voor wind na 2030.

Voortgang

De RES is na al die jaren nog steeds geen succes, er lijkt maar geen vooruitgang in te zitten. Het regionale overleg heeft niet geleid tot een regionaal bod. Het CDA zou graag zien dat we nu echt waarneembare stappen gaan maken. Het is nog maar 8,5 jaar! Wij hopen dan ook dat deze RES 1.0 voldoende kraakhelder is om te starten.

Opwaarderen infrastructuur elektra

Vorig jaar op 9 juni 2020 hebben we een motie ingediend over het opwaarderen infrastructuur elektra. Deze motie is unaniem aangenomen. Wij zouden graag van de wethouder willen weten of deze motie daadwerkelijk tot uitvoering is gekomen. Daarnaast horen we graag wat de stand van zaken is rondom de opwaardering van onze elektrische infrastructuur. Is er al meer bekend over de invloed van deze limitatie op onze RES ambitie?