Samen ouder worden in Boxtel

Allereerst wil het CDA haar dank en waardering uitspreken voor het vele goed onderbouwde werk dat de Werkgroep Samen Ouder Worden in Boxtel heeft verricht. Er ligt een goede basis van waaruit we nu samen verder kunnen. De beleidsnotitie beschrijft waarom een dergelijke notitie zo hard nodig is. De knelpunten worden benoemd en onderbouwd met cijfers. Je wordt nogmaals geconfronteerd met de urgentie. Het aantal ouderen neemt de komende jaren toe en we krijgen te maken met een dubbele vergrijzing.

De doelstellingen en pijlers in de nota kunnen we alleen maar onderschrijven. De gelden die er nu voor senioren gereserveerd zijn, baren ons echter zorgen. Zowel voor de uitvoeringsagenda als qua ambtelijke ondersteuning. De ambities zijn hoog en de capaciteit en middelen zijn beperkt. Om daadwerkelijk aan de slag te kunnen en te zorgen voor de vertaalslag van beleid naar praktijk moeten er middelen vrijgemaakt worden.

Wij pleiten al lang voor het vaststellen van een ouderenbeleid. Want ouderen zijn geen uniforme doelgroep. Onze samenleving wordt gedragen door de vrijwillige inzet van vele ouderen. Helaas zijn er ook nog veel ouderen die eenzaam zijn en het gevoel hebben er niet meer bij te horen. Vanwege deze verschillen onder ouderen is het lastig om volledig te zijn.

Wij zien het nu vaststellen van deze notie als een start voor een meer volledig ouderenbeleid in onze gemeente. Een senior inclusieve gemeente. Door een ouderenbeleid vast te stellen kan er integraal gekeken worden en komt er meer aandacht voor ouderen op andere beleidsterreinen zoals wonen, zorg, leefomgeving etc. Zo kunnen we ook preventief werken.

Er is ons gevraagd om 3 belangrijkste thema’s voor de uitvoeringsagenda aan te geven. Wij vinden dat we het komend jaar een start moeten maken met

Het zorgen voor voldoende geschikte (ouderen)woningen, eenzaamheid en zorg blijven de komende jaren grote vraagstukken. Dat brengt ons tot de volgende prioriteiten.

Prioriteit 1: Opstellen van een WoonZorg-visie en aansluiten bij Taskforce Wonen en Zorg
Op dit moment is het lastig voor ouderen om een geschikte woning (en woonomgeving) te vinden in onze gemeente. En dat terwijl ouderen steeds langer zelfstandig blijven wonen en de uitdaging voor zorg aan huis steeds groter wordt. Bovendien kun je door middel van een WoonZorg-visie ook betere afspraken maken met de Woonstichting. Een goede combinatie tussen wonen en zorg vinden wij daarom heel belangrijk en een prioriteit.

Prioriteit 2: Uitwerken wijkgericht werken/Hartjes in de wijk
Wij geloven in een aanpak zo dicht mogelijk bij de inwoners, in de wijk dus. Met een fysiek duidelijk zichtbare ontmoetingsplek. Zo krijgen we zo veel mogelijk mensen in beeld en kunnen we stappen zetten in preventie.

Prioriteit 3: Pilot zoeklocatie voor geclusterde nieuwbouw
Het aanbod van geschikte woningen voor ouderen is zeer beperkt, maar de vraag is hoog. Initiatieven moeten zo veel mogelijk worden ondersteund, maar ook de gemeente moet hiermee aan de slag. Wij vragen hierbij Specifiek aandacht voor de betaalbaarheid van dergelijke woningen.

Het CDA wil dat onze ouderen in goede gezondheid oud kunnen worden in onze gemeente. Daarom vragen we hierbij ook aandacht voor het belang van lokale seniorenverenigingen. Het coronavirus heeft een grote weerslag gehad op ouderen. We zijn blij dat lokale seniorenverenigingen zoals de KBO zoveel mogelijk ouderen (binnen de coronamaatregelen) hebben kunnen helpen.
Het is dan ook belangrijk om deze verenigingen te blijven ondersteunen, op welke manier dan ook.

Ook bepleiten wij hier nogmaals het belang van samenwerking tussen de verschillende seniorenverenigingen.
We dienen samen met enkele andere partijen een amendement in waarin we oproepen tot het beschikbaar stellen van €100.000  voor de aanstelling van een Projectleider Seniorenbeleid.
Het is fijn dat goede vrijwilligers de kar mee willen trekken, maar als gemeente moeten we meewerken, meedenken en faciliteren dan kunnen we samen tot mooie dingen komen.