18 maart 2021

Schriftelijke vragen: Kerntakendiscussie

Woensdag 17 maart ontvingen wij het persbericht dat het college heeft besloten dat er geen gebruik zal worden gemaakt van de resultaten van de enquête ‘Boxtelse Heroverweging’.
De afspraak was dat het college de kerntakendiscussie in goede banen zou leiden en dat de gemeenteraad met de nodige munitie inhoudelijk mee zou denken over de invulling.

De gemeenteraad zal met de Kerntakendiscussie keuzes moeten maken, wat voor gemeente willen we zijn en wat willen we uitdragen. Het CDA vindt hierin de mening van onze inwoners bepalend.
Eerder hebben we al via diverse kanalen onze zorgen geuit over de wijze waarop deze enquête was vormgegeven. Middels een motie die we samen met PvdA-Groenlinks en SP hebben ingediend, hebben we nog geprobeerd om de Boxtelse heroverweging in de huidige vorm te beëindigen en een gewijzigd model te heroverwegen op een later tijdstip.

Het CDA hecht grote waarde aan burgerparticipatie. De mening van onze inwoners is voor ons zeer belangrijk, daarom hebben wij het college de volgende vragen gesteld:

1. 353 inwoners hebben de enquête wel ingevuld. Kunt u ons de resultaten hiervan toesturen?
  2. Kunnen er voor inwoners en organisaties in onze gemeente verschillende digitale sessies georganiseerd worden waar zij alsnog hun mening kunnen uiten?
  3. Is het mogelijk dat er op verschillende locaties zoals gemeenschapshuizen/wijkcentra briefkaarten worden neergezet (eventueel met een soort ideeënbus erbij) waarop inwoners hun mening kunnen schrijven? Bijv. een aantal zaken die ze belangrijk vinden en willen behouden en een aantal zaken die ze kunnen missen.
  4. Is het mogelijk om dit (het noemen van een aantal belangrijke zaken en een aantal zaken die ze kunnen missen) ook via de mail of per brief mogelijk te maken zodat inwoners op een laagdrempelige manier hun mening kunnen inbrengen?

Het CDA wil in de kerntakendiscussie een duidelijke inbreng van onze inwoners. We denken graag mee over hoe we dit kunnen bereiken zodat zoveel mogelijk inwoners hun bijdrage kunnen leveren.