04 december 2019

Schriftelijke vragen RES en Duurzaamheidsagenda

Schriftelijke vragen over de Regionale Energie Strategie en de Duurzaamheidsagenda

Aangezien het klimaatakkoord definitief is ondertekend, de gemeenten binnen hun RES nu minder dan een jaar de tijd hebben om met een bod te komen aan het Rijk en de gemeentes op 29 november jl. in een buitengewone vergadering van de VNG hebben ingestemd met het klimaatakkoord, vinden we het belangrijk om op de hoogte gebracht te worden van de stand van zaken van de Regionale Energie Strategie en de realisatie van de Duurzaamheidsagenda van onze gemeente.
Daarom hebben we onderstaande schriftelijke vragen gesteld aan het college.

Regionale Energie Strategie
1.     Hoever staat het met de Regionale Energie Strategie? Is er inmiddels al een bod in voorbereiding?2.     Wethouder Van der Wiel gaf in zijn beantwoording tijdens de raadsvergadering van 7 mei jl. aan dat er geen sprake is van een nadere afstemming van de RES en de individuele gemeentelijke ambities, omdat de ambities van alle gemeenten hier ver boven zouden zitten.
Als een of meerdere gemeente(s) zijn ambities niet haalt, kan dit gevolgen hebben voor de reductie voor de regio. Kunnen gemeentes meeliften op het succes van een andere gemeente of zijn hier afspraken voor om (financieel) te compenseren?
3.     Hoe worden inwoners momenteel betrokken bij de vorming van het bod van de RES?
4.     Hoe gaat u inwoners vervolgens betrekken bij de uitvoering van de RES?
5.     Welke subsidies verwacht u vanuit het Rijk voor de aanleg van zonnepanelen/windmolens om te voldoen aan het toekomstige bod van de RES?
6.     In juni 2017 bent u samen met omliggende gemeenten tot het plan gekomen om 100.000 zonnepanelen aan te leggen in de Meierij. https://www.bd.nl/boxtel/gemeenten-in-de-meierij-willen-100-000-zonnepanelen-aanleggen-br~a5bf3710/
Hoeveel zonnepanelen zijn er sindsdien aangelegd en wat is er van dit project uiteindelijk gerealiseerd?
7.     De Omgevingswet lijkt nog even op zich te wachten. Hoe verhoudt de RES zich tot de omgevingsvisie?
8.     Het kost de gemeente niets om met gemeenteraad en inwoners het RES-Simulatiespel te spelen. Zelfs de begeleiding is al betaald. Wat is de reden om niet mee te doen met het RES-Simulatiespel en kunnen wij als Gemeente Boxtel alsnog deelnemen in het RES-Simulatiespel?

Duurzaamheidsagenda
9.    Heeft u kengetallen/indicatoren in hoeverre wij op weg zijn om ons doel om in 2030 energieneutraal te zijn als gemeente Boxtel te bereiken? Heeft u een indicatie of 2030 voor ons als gemeente haalbaar is?
10.  Wat voor gevolgen heeft de financiële positie van de gemeente Boxtel voor onze duurzaamheidsambities? Hoeveel middelen denkt u nodig te hebben om Boxtel energieneutraal te krijgen in 2030?
11.  In de beantwoording van de vragen op 7 mei jl. gaf u aan biomassa kansrijk te zien voor duurzame energie. Dit kwam ook naar voren in de begroting van 2020. Al geruime tijd zijn er kritische geluiden met betrekking tot biomassa als duurzame energie. Wat zijn uw plannen m.b.t. biomassa? Speelt Greentech hier ook een rol in?
12.  Ziet u naar aanleiding van het rapport van Generation Energy nog genoeg mogelijkheden voor een reductie van 49 procent van de broeikasgassen in Boxtel in 2030?
13.  Een aantal maanden terug kwam Energie Coöperatie Boxtel met het plan om zonnepanelen aan te leggen op een weide in Vorst B(/C). Wat is de rol van gemeente Boxtel hierin?
14.  Zijn er al plannen in Boxtel voor (proeftuinen) aardgasvrije wijken?