28 februari 2022

Schriftelijke vragen Uitwerking voorgenomen bezuinigingen kerntakendiscussie

Zoals bekend maakt het CDA zich al geruime tijd zorgen over de financiële situatie van onze gemeente. De begroting voor 2022 is sluitend nadat er vele bezuinigingen zijn doorgevoerd. Een echte kerntakendiscussie is echter niet gevoerd. Met nog vele uitdagingen voor de gemeente, zoals de Coronacrisis, jeugdzorg en woningbouw, is het van belang dat we een veerkrachtige en financieel gezonde gemeente hebben.  De bezuinigingen op het verwijderen van hagen wordt nu tijdelijk stilgelegd. U gaat in gesprek met wijkberaden om tot een gedragen oplossing te komen.
Het CDA is benieuwd wat stand van zaken is met betrekking tot de andere bezuinigingen. Een zelfde situatie, waarbij inwoners (onaangenaam) verrast en bezorgd zijn zoals met de hagen, willen wij voorkomen. Wij willen graag eerder al informatie over deze bezuinigingen en niet pas bij de Kadernota en Eerste Bestuursrapportage.

Daarom heeft het CDA de onderstaande vragen gesteld aan het college.

1. Wat is de huidige stand van zaken met betrekking tot de voorgenomen bezuinigingen?
2. Verwacht u dat de taakstellingen 2022 worden behaald?
3. Zijn er naast de bezuinigingen ook mee- en tegenvallers geweest voor de gemeente Boxtel?
Zo ja, welke?
4. Indien er tegenvallers zijn geweest, hoe denkt u deze op te vangen in het lopende jaar?
5. Inmiddels blijven de hagen staan en de prullenbakken blijven ook. Hoe vangt u deze bedragen op?

Zoals u weet heeft het CDA tegen de begroting 2022 gestemd en zijn we tijdens de begrotingsbehandeling 2022 zeer kritisch geweest over de voorgestelde bezuinigingen op het Sociaal Domein.

6. Bent u het met ons eens dat bezuinigingen in het Sociaal Domein uiterst voorzichtig moeten worden uitgevoerd?
7. Bent u het met ons eens dat er maatwerk geleverd dient te worden bij de voorgenomen bezuinigingsmaatregelen?
8. Wat is de huidige stand van zaken met betrekking tot de bezuinigingen op het Sociaal Domein?
9. Worden de taakstellingen in 2022 behaald? Zo niet, tegen welke obstakels bent u aangelopen?
10. Kunt u ons een overzicht sturen van voorgenomen bezuinigingen die in de praktijk moeilijk of niet te realiseren zijn?
11. Bij de begrotingsbespreking vroegen we u naar de cijfers omtrent Jeugdzorg. In meerdere gemeentes zijn deze cijfers tegengevallen. Hoe zijn de cijfers 2021 voor jeugdzorg in de gemeente Boxtel uitgevallen? Binnen of buiten budget?
12. Wat verwacht u als gevolg van de herverdeling van het Gemeentefonds? Heeft dat een positieve of een negatieve uitwerking op de financiële positie van Boxtel?