02 februari 2021

Vragenhalfuurtje: Coronasteun

Winkels en horeca zijn gesloten. Veel bedrijven kunnen nog door, maar hebben economische schade door teruglopende activiteiten. Wij maken ons zorgen om de economische leefbaarheid van onze kernen. We maken ons zorgen om de culturele instellingen en gemeenschapsfuncties. En we zijn ongerust over de toegenomen eenzaamheid onder met name senioren en jongeren.
Daarom hebben we tijdens het vragenhalfuurtje van de raadsvergadering de volgende vragen gesteld aan het college:

1. Hoe is de ondersteuning richting ondernemers organisatorisch geregeld in de gemeente Boxtel? We bedoelen hiermee: is er 1 aanspreekpunt? Hoe denkt u mee in oplossingen? Gaat een aanvraag alleen digitaal?
  2. Wordt het steunpakket dat aangeboden wordt door de Rijksoverheid via de gemeente doorbetaald naar de desbetreffende ondernemer of gaat dat rechtstreeks?
  3. Heeft u zicht op het aantal ondernemers dat door de Coronacrisis noodgedwongen gestopt is met zijn onderneming?
  4. De gemeente Boxtel is ook eigenaar van een aantal panden, doet de gemeente ook aan huurcompensatie voor winkeliers die deze panden huren?
  5. Veel sportverenigingen missen omzet omdat kantines gesloten zijn. Is er met deze verenigingen al overleg geweest over de ontstane problemen?
  6. 3 gemeenschapshuizen hebben compensatie ontvangen voor teruggelopen bar- en verhuurinkomsten andere (nog) niet. Hoe gaat u dat oplossen? Wacht u tot zij zich melden of wordt er actief contact met hun opgezocht?
  7. Zijn er plannen gemaakt om iets te doen tegen eenzaamheid onder senioren en jongeren?
    Kunt u voorbeelden noemen van activiteiten die u gericht hiervoor heeft opgestart of gaat opstarten?