05 juli 2018

Vragenhalfuur raadsvergadering: Herinrichting markt

Tijdens het vragenhalfuur van de raadsvergadering van 3 juli hebben wij onderstaande vragen gesteld over de herinrichting van de markt.

Na de kermis in augustus gaat na vele vertragingen de schop in de grond. Met als doel een aantrekkelijk en bruisend centrum. Fijn zo’n vernieuwde markt die qua uitstraling aansluit bij de nu al schitterende stap route. Maar we zijn er nog niet.
De (economische) ontwikkelingen gaan door en de markt verandert, detailhandel kan bijvoorbeeld veranderen in horeca waardoor er andere behoeftes ontstaan. Dus blijven vasthouden aan tekeningen van vorig jaar is niet realistisch. Ondernemers die grote bezwaren hebben en niet achter het ontwerp staan, moeten gehoord worden en er moet serieus gekeken worden naar alternatieven. Onlangs hebben we hierover ook een brief ontvangen van onze marktondernemers, zij hebben grote bedenkingen bij een aantal plannen.

We hebben daarom onderstaande vragen gesteld.

1.       Er zijn 150 fietsplaatsen ingetekend. Is er ooit gemeten of dit aantal nodig is?

2.       Een aantal horecaondernemers krijgen recht voor hun terras een fietsenstalling. Bent u het met ons eens dat dit negatief is voor een horecaondernemer? Ziet u ruimte om dit aan te passen? Is er bijvoorbeeld een mogelijkheid de fietsplaatsen op de kopse kanten te projecteren of om deze demonteerbaar te maken?

3.       Onlangs heeft u de bomen op het terras van Dok12 verplaatst om daar een terras mogelijk te maken, maar nu heeft u daar een lantaarnpaal midden op het terras ingetekend. Hoe kan het dat u de bomen wel verplaatst, maar dan toch weer een lantaarnpaal intekent?
Is het mogelijk om op die locatie i.p.v. een lantaarnpaal de verlichting aan de gevel te plaatsen?

4.       Kunt u toezeggen dat de transferruimte voor Hebbes voldoende wordt? Zodat cliënten op een veilige manier in- en uit kunnen stappen.

5.       Bent u bereid om de bezwaren van de ondernemers op te pakken en waar mogelijk aan te passen?
De platanen die vervangen zouden worden door de Valse Christusdoorn blijven nu ook weer staan, ondanks vele bezwaren. Dus laten we ervoor zorgen dat deze punten wel opgepakt en aangepast worden.