08 februari 2022

Vragenhalfuurtje Verwijderen hagen

Tijdens het vragenhalfuurtje hebben we onderstaande reactie gegeven en vragen gesteld aan het college over de beslissing om hagen te verwijderen.

Het kan u niet ontgaan zijn. Sinds de door bekend gemaakte verwijdering van hagen in de gemeente is er een hevige discussie gaande, onder andere op Facebook.

Enkele opmerkingen:

• Ik word hier niet vrolijk van.
  • Vogels zijn hun schuilplek kwijt.
  • Dit zorgt voor perkjes vol met hondenpoep en zwerfafval.
  • Zal een lekkere bende worden.
  • Dit worden onkruidvelden door heel de gemeente.
  • Is dit wel een bezuiniging?

Ook het CDA is kritisch. Het resultaat van deze bezuiniging is €22.000, maar ondertussen wordt er wel €44.000 aan de pastorietuin in Liempde uitgegeven.
Er wordt voor een bezuiniging van slechts €22.000 zo veel onrust gecreëerd, bovendien heeft deze bezuiniging grote gevolgen voor de directe leefomgeving van inwoners.

We hebben daarom de volgende vragen:

1. Bent u bekend met de weerstand op de genomen maatregelen?

2. Bent u het met ons eens dat dit voor versobering en minder biodiversiteit zorgt in onze gemeente?

3. Heeft u bij de inwoners duidelijk bekendgemaakt wat er voor in de plaats komt? Bijv. door gebruik te maken van foto’s en voorbeelden?
Op de website staat: inplanting met gras, heesters of vaste beplanting. Het CDA kan zich voorstellen dat dit niet voor iedereen makkelijk in te beelden is.

4. Hebben zich al inwoners gemeld om de hagen zelf te onderhouden?

5. Heeft u actief ingezet op zelfonderhoud van hagen door buurtbewoners?

6. Heeft u andere opties overwogen? Denk aan onderhoud van de rotondes door een bedrijf of hovenier die daar zijn eigen reclame op mag neerzetten. Op deze manier zouden kosten bespaard kunnen worden op onderhoud van rotondes. Deze middelen kunnen vervolgens weer ingezet worden voor onderhoud van de hagen.

7. Sommige straten waar de hagen zullen verdwijnen zijn niet helemaal duidelijk omschreven. Bijv. Bosscheweg / Kastanjelaan: is dat de oprit van het kerkhof of de hegjes om de kantoorgebouwen? Het is voor deze inwoners onduidelijk of hun haag wel of niet in gevaar komt door deze maatregelen. Is het mogelijk om dit specifieker te omschrijven?