12 oktober 2017

Werkbezoek Voedseltuin Boxtel

Het CDA Boxtel-Liempde-Lennisheuvel heeft woensdag 11 oktober voor haar leden een werkbezoek georganiseerd naar de Voedseltuin op het terrein van “De Kleine Aarde”.

Een goede gelegenheid om met eigen ogen te zien wat er allemaal gebeurt en gekweekt wordt op de Voedseltuin.

We werden hartelijk ontvangen door Theodoor van Leeuwen, de grondlegger van de Voedseltuinen en Peter van As, de voorzitter van de Voedseltuin in Boxtel. Na een korte kennismaking kregen we een rondleiding op het terrein.

Theodoor van Leeuwen vertelde ons hoe het idee van de Voedseltuin tot stand is gekomen. De vijftienjarige Dominique Villanueva stuurde een brief naar oud-burgemeester Rombouts waarin ze schreef dat arme mensen ook vers eten moesten krijgen en of hij hen niet kon helpen. Theodoor pakte dit op en een half jaar later was de Voedseltuin in Den Bosch een feit.

Dit jaar is Theodoor van Leeuwen dus ook gestart met een Voedseltuin in Boxtel op het terrein van De Kleine Aarde. Met inmiddels 25 enthousiaste vrijwilligers kweekt hij groente voor de plaatselijke voedselbank. “Alle hulp is welkom”, is zijn motto, want we moeten hoe dan ook groenten aan de voedselbank leveren, vult hij aan. Hij is trots op elke steun die hij krijgt, géén deur blijft voor hem gesloten.

Onder het genot van een kopje koffie vertelden Theodoor en Peter hoe een en ander werkt en wat ze volgend jaar willen doen om nog beter aan de hulpvraag te voldoen.

Niet alleen groenten leveren, maar ook mensen aan de slag helpen die het elders (nog) niet kunnen, vinden ze zeer belangrijk.

Het was mooi om te zien dat er veel verse groenten geleverd kunnen worden aan de cliënten van de Voedselbank. Maar het was vooral bijzonder om te zien hoe betrokken iedereen is bij dit mooie project.