05 maart 2022

CDAers in de Kempen: meer ruimte in regelgeving voor het creëren van woonruimte

Op vrijdag 4 maart kwamen CDAers uit de Kempengemeenten samen om de woningnood te bespreken met de Noord-Brabantse gedeputeerde van wonen Erik Ronnes. Nu de nieuwe bestuursperiode op het punt staat te beginnen, wilden de CDAers op één lijn zitten, samenwerken en gewoon zo snel mogelijk de schup in de grond steken. De CDAers pleitten vooral voor meer ruimte in regelgeving. Ook werd er de vraag gesteld of sommige kapitaalkrachtige bedrijven niet iets zouden kunnen betekenen in het realiseren van nieuwe woningen, zoals Philips en Bata in het verleden deden. Op de middellange termijn moet er gewoon héél veel gebouwd worden. Het eerlijke verhaal is echter ook dat wanneer het gaat over hele nieuwe woonwijken, dat deze huizen helaas niet binnen 1-2 jaar beschikbaar zijn. Soepelere regels rond (pre)mantelzorg en voorrang voor lokale jeugd waren ook ideeën die op korte termijn verlichting kunnen brengen. Creatiever denken en het makkelijker toelaten van het splitsen van woningen kan op korte termijn ook soelaas bieden, aldus Erik Ronnes.