Eindhoven | CDA stelt vragen over dure parkeerkosten voor…

23 juni 2025 2 minuten lezen

CDA stelt vra­gen over dure par­keer­kos­ten voor basis­scho­len in bin­nen­stad

Basisscholen Wilakkers, Trudo en Fellenoord luiden de noodklok: het nieuwe parkeerbeleid drukt zwaar op hun begroting. Leerkrachten zonder vergunning dreigen tot wel €1500 per jaar kwijt te zijn aan parkeren. CDA Eindhoven vindt dat onderwijsgeld in de klas hoort en niet in de parkeermeter. We stelden raadsvragen en pleiten voor heldere communicatie, praktische oplossingen en maatwerk.

Leerkrachten en de directeuren van basisscholen Wilakkers, Trudo en Fellenoord hebben bij ons hun zorgen geuit over de invoering van het (volledig) betaald parkeren in hun buurt. Ze hebben van de gemeente een brief gekregen, waarin staat dat ze maximaal 1 parkeervergunning op 10 fulltime werknemers mogen aanvragen. Dat blijkt echter veel te weinig, omdat ze veel leerkrachten hebben die in de dorpen rondom Eindhoven wonen, waar zij enkel op de auto zijn aangewezen. Voor leerkrachten die geen parkeervergunning hebben, moeten het dagtarief van €7,50 gaan betalen. Dat gaat optellen tot €1500,- per leerkracht om gedurende het schooljaar te parkeren. De directeuren geven aan dat die kosten door de scholen worden vergoed voor medewerkers die niet met de trein of bus naar het werk kunnen komen. Daarbij speelt mee dat met het huidige lerarentekort scholen er alles aan moeten doen om het personeel te behouden. Het is echter wel onderwijsgeld dat besteed wordt aan parkeren. Geld dat wat het CDA Eindhoven betreft aan de kwaliteit van het onderwijs en de leerlingen moet worden uitgegeven en niet voor het spekken van de gemeentekas is bedoeld.

We zochten in onze beleidsstukken op of hier niet iets al voor geregeld was, en wat blijkt, dat is het geval. Als wij het goed lezen, is er in het parkeervergunningenbeleid voor scholen een onderwijsparkeervergunning mogelijk, waarbij maximaal 1 parkeervergunning op 3 fulltime leerkrachten kan worden verleend (artikel 21, Aanwijsbesluit en uitwerkingsbesluit). Scholen hebben eerder met de gemeente gebeld over hun zorgen, maar zijn hier niet opgewezen en in de brief over de invoering van het betaald parkeren die zij hebben ontvangen, wordt hier ook met geen woord over gerept. Dat verbaast het CDA Eindhoven. We voeren betaald parkeren in, maar communiceren niet (volledig) wat de mogelijkheden voor een vergunning zijn en helpen scholen niet (proactief) met hun vraag. Deze regeling zou de scholen al veel helpen, dus het is belangrijk dat dit snel geregeld wordt.

Gegeven het grote aantal docenten dat buiten de regio komt, denken de scholen ook nog aan andere oplossingen. Zo is bij basisschool Wilakkers de vraag of de gemeente wil meedenken met het aanpassen van de oprit zodat er een aantal parkeerplaatsen op eigen terrein kunnen worden gerealiseerd. Basisscholen Trudo en Fellenoord - die geen eigen parkeerplekken hebben - vragen zich verder af of het desnoods mogelijk is om van de bezoekersregeling (€0,20 per uur) gebruik te maken voor hun leerkrachten, om zo onderwijsgeld te besparen. Als voorbeeld: basisschool Fellenoord huurt voor €9204 per jaar aan parkeerplekken in de buurt, wat met een oplossing van de bezoekersregeling enorm veel geld zou besparen. Belangrijk om daarbij te weten is dat de directeuren van de scholen enkel parkeerkosten vergoeden als fietsen of openbaar vervoer geen optie is.

Daarom hebben wij de volgende raadsvragen aan het college van burgemeester en wethouder gesteld:

  1. Waarom wordt de onderwijsparkeervergunning niet duidelijk onder de aandacht gebracht?
  2. ⁠Bent u bereid om op korte termijn de basisscholen binnen de Ring te wijzen op de onderwijsparkeervergunning en ze daar waar nodig te helpen?
  3. ⁠Bent u bereid om op korte termijn met de basisscholen in gesprek te gaan over andere oplossingen, door mee te werken aan parkeren op eigen terrein en/of de ‘bezoekersregeling’ voor leerkrachten toe te passen?

De beantwoording volgt binnen vier weken.

Raadslid Remco van Dooren

Lees
ver­der