24 maart 2024

Actualiteiten vanuit Den Bosch

De afgelopen periode zijn de volgende zaken aan de orde geweest:

Discussie over het behalen van de energiedoelstellingen

Een kritisch rapport van de Zuidelijke rekenkamer is de aanleiding; vol aanbevelingen om te zorgen dat Brabant op koers blijft met de energietransitie. Je zou denken dat de gedeputeerde enthousiast aan de slag gaat, want we liggen onvoldoende op koers. Maar ons bekruipt het gevoel, dat de gedeputeerde er niet zo veel zin in heeft: De Zuidelijke rekenkamer overvraagt GS, zo zei de gedeputeerde. Het thema energie zou nieuw zijn en gras zou niet sneller groeien als je er aan trekt. Dat is waar, gras groeit niet als je er aan trekt. Maar zoals iedereen met een gazonnetje weet is: als je het water geeft, en wat voeding, kortom aandacht, dat die grasmat floreert. Dat geldt ook voor de energietransitie! Eenvoudig is het niet. De werkelijkheid is weerbarstig. We missen echter een ‘hands on mentaliteit’, Als wij het beeld hebben van een gedeputeerde die zijn uiterste best doet om de doelen te halen’ en we zien dat het niet helemaal lukt, dan zijn wij echt niet onredelijk. In de themabijeenkomst bleek dat GS de zorg van de Zuidelijke Rekenkamer betreffende de haalbaarheid van de provinciale doelstellingen niet deelt. GS acht deze haalbaar op basis van ‘externe trendbreuken’. Maar wat zijn dat eigenlijk? Wij vinden dit een zeer wankele basis en hebben dan ook gevraagd om een concreet stappenplan om de doelen te behalen. De CDA fractie verwacht dat GS gemotiveerd aan de slag gaat met alle aanbevelingen van de ZRK. Wij hebben dus gevraagd wanneer deze stappen zijn uitgevoerd. Daarnaast de regierol: Het CDA verwacht een regierol vanuit de provincie bij het behalen van de doelstellingen.

(pre) mantelzorgwoningen

Naar aanleiding van de discussie in de gemeenteraad Etten-Leur heeft de CDA fractie in Brabant een aantal vragen gesteld over regelgeving vanuit de provincie aangaande (pre) mantelzorgwoningen. Deze vragen zijn: a)Stemmen alle gemeentes in Brabant hun beleid op het gebied van (pre) mantelzorgwoningen verplicht af met de provincie? b)Wat is de maximale termijn van toepassing pre mantelzorgwoning met en zonder indicatie? c)Is het beleid aangaande pre mantelzorg leeftijdsgebonden? d)Is pre mantelzorg altijd toepasbaar op ieder bouwblok en maakt het verschil of het in bestaande bouw of nieuwbouw gaat plaatsvinden? e)Gaat er actieve handhaving plaatsvinden door gemeentes aangestuurd door de provincie om bouwwerken die in gebruik zijn geweest voor (pre) mantelzorgwoningen af te breken? Of mogen die voor andere functies worden ingezet? Wij gaan er vanuit dat de antwoorden op korte termijn volgen. Hier kunnen we dan onder andere in Etten-Leur ons voordeel mee doen.

Functioneringsgesprekken met de CdK

Ik ben inmiddels zelf gekozen vanuit de Staten om met een beperkte groep mensen de functioneringsgesprekken te houden met de Commissaris van de Koning. Om zowel de aandachtspunten als ook de zaken die ze goed doet, periodiek met haar door te nemen.

Onderzoek Brede Welvaart

De komende periode gaan we het onderzoek brede welvaart behandelen in de Staten. Een rapport wat aangeeft hoe tevreden onze inwoners in Brabant zijn op verschillende facetten. Ook is er bij ieder onderwerp het verschil weergegeven tussen de tevredenheid op het platteland en in de stad. Opvallend is wel dat mensen in de stad meer tevreden zijn dan op 6 het platteland. Daarnaast zijn er allerlei andere conclusies te trekken waar we mee aan de gang moeten.

Als u input heeft voor onze Statenfractie op welk onderwerp dan ook horen we dat graag.

Ronnie Buiks

Fractievoorzitter CDA Brabant (email: [email protected] )