09 november 2021

Bijdrage begroting CDA Etten-Leur

Voorzitter,

Vanavond behandelen wij de begroting voor de gemeente Etten-Leur. Kort gezegd komt het erop neer waar wij de 138,9 miljoen euro gaan uitgeven die de gemeente Etten-Leur dit jaar binnen krijgt.

Waar hebben wij als fractie naar gekeken en waarom maken wij de keuzes die wij nu voorleggen aan de raad en het college?

Etten-Leur heeft mooie en goede voorzieningen, denk aan de sportlocaties, winkels, bedrijventerreinen, scholen, wijkgebouwen maar ook aan de musea, jongerencentrum, de Nobelaer, jeugdland, scouting en al die evenementen!

De gebruikers van deze voorzieningen, deze verenigingen en instellingen maken Etten-Leur leefbaar. Deze verenigingen, instellingen en voorzieningen zijn de basis voor een mooie plaats in om in te wonen, werken en in te verblijven.

Juist deze periode van Covid-19 geeft aan wat de echte waarde is van deze voorzieningen en gebruikers. Nu hoor en zie je wat het mensen doet wanneer je deze voorzieningen niet optimaal kan gebruiken, als je niet samen kan komen, als het sociale leven gedeeltelijk stil komt te liggen. Dit doet veel met onze inwoners. Juist daarom moeten wij wat het CDA betreft hier bijsturen in de begroting van 2022 en daarna!

Door de toelichting zojuist van wethouder de Weert kunnen wij een aantal punten ondersteunen die zojuist genoemd zijn:

• Het terugdraaien van de bezuinigingen op de wijkvoorzieningen van 120.000 euro. De voorzieningen zoals de wijkgebouwen zorgen voor verbinding tussen bewoners in de wijken. Deze voorzieningen zorgen ervoor dat wijken leefbaarder zijn, dat inwoners minder eenzaam zijn, dat mensen een plek hebben om elkaar te ontmoeten. Kortom deze voorzieningen zijn wat het CDA betreft onmisbaar.
  • Wat jeugdland betreft: hier is veel onduidelijkheid. Jeugdland draait op vrijwilligers die drie mooie weken voor onze jeugd organiseren. Deze vrijwilligers mogen niet gedemotiveerd raken door onzekerheden rond financiën en huisvesting. Het CDA stelt daarom voor een duidelijk plan van aanpak te maken MET de vrijwilligers van jeugdland. Dit plan moet leiden tot het oplossen van het huisvestingsprobleem en de bijbehorende financiën.
  • De scouting staat voor bijzondere uitdagingen. Het verduurzamen van een van de locaties, een andere locatie krijgt nieuwbouw en de derde locatie gaat verhuizen. Het is goed om te zien en te horen dat hier vele bevlogen mensen actief zijn. Deze mensen durven zelfs mee te denken aan bezuinigingen. Hiervoor hebben ze duidelijkheid en ruimte nodig in de regelgeving. Hoe kan de scouting hun ruimten meer benutten en laten gebruiken door andere partijen. Wat het CDA betreft gaat het college hier nu mee aan de slag. Laat de regels de scouting niet onnodig belemmeren. Denk aan onze afspraken die wij hier maken, geen NEE maar JA MITS.  Verder vinden wij de stap om de bezuinigingen door de voeren over 5 jaar een goede geste.
  • Wat de sportverenigingen betreft gelden voor ons dezelfde motivaties. Daarnaast weten we allemaal hoe belangrijk het is om te sporten, zeker voor de gezondheid. Ook hier is het goed om te horen dat de bezuinigingen voor zelfredzaamheid met 50% worden teruggedraaid en de huurverhoging te spreiden over 5 jaar. Daarnaast wordt met de verenigingen hierover overleg gevoerd. Graag ontvangen wij verslagen van deze overleggen.

Afval:

Voorzitter, bij de kadernota hebben wij als CDA aangegeven dat het geld wat onze inwoners te veel hebben betaald aan afvalstoffen heffing terug betaald moet worden aan diezelfde inwoners. Dat past bij een eerlijke overheid. Wij hebben toen een bedrag van 50,00 euro per huishouden voorgesteld. De portefeuillehouder vond onze berekening toen te optimistisch. Nu wij de begroting voor ons zien, blijkt dat onze berekening niet optimistisch was maar reëel is. Er blijft maar liefst 800.000 euro over. Wij blijven dan ook voorstander om de huishoudens te compenseren voor het door hun teveel betaalde bedrag. Wij hebben geproefd dat er geen meerderheid te vinden was voor deze 50 euro, toch vragen wij iets te doen voor onze inwoners. Wij krijgen veel vragen binnen voor het extra blijven ledigen van de GFT container, dit omdat er nu veel blad van de bomen valt wat tot gladheid kan leiden bij nat weer. Vandaar dat wij vragen of het mogelijk is om volgend jaar de GFT container ook volgend jaar in Oktober en November elke week te ledigen. Dit gaat dan om maximaal 5 extra ledigingen. Hierna kunnen wij evalueren of dit voor onze inwoners een betere verdeling is. Graag een reactie van de overige fracties op dit voorstel.

Verkeersmaatregelen:

Wij hebben als raad de vraag gekregen van de portefeuillehouder om extra geld beschikbaar te stellen om onveilige verkeerssituaties aan te pakken. Juist omdat het om veiligheid gaat is dit voor het CDA geen bezwaar en hebben ook wij ingestemd met extra geld hiervoor. Voorzitter, hoe is dan uit te leggen dat dit geld niet besteed is? Hoe is uit te leggen dat er pas nu een nieuwe inventarisatie wordt gemaakt? Waarvoor hebben wij geld op de plank laten liggen, en de veiligheid niet verbeterd? Graag een antwoord van de portefeuillehouder.

Verder staan in de begroting bedragen gereserveerd voor het Lichttorenhoofd en N640, in totaal  1.150.000 euro. Dit bedrag willen wij inzetten voor de mogelijke randweg en/of ondertunneling. Dus eerst vaststellen of en waar deze komen en mocht de investering op basis van deze gehele visie nodig zijn op het lichttorenhoofd en/of N640, dan pas daar inzetten.

Voorzitter,

Voor ons is het heel belangrijk om mensen tot hun recht te laten komen. Solidariteit is belangrijk, wij moeten omzien naar elkaar. Daarnaast moet er ook een gespreide verantwoordelijkheid zijn, dit betekent dat iedereen levert naar zijn/haar/hen verantwoordelijkheid en vermogen een bijdrage aan de samenleving.

Hiervoor is het belangrijk dat iedereen mee doet. Het verbaast mij en ons enorm dat het aantal bijstandsgerechtigden blijft toenemen! Wanneer wij door het centrum lopen zien we bijna meer vacatures voor het raam hangen dan kortingen! Onze ondernemers die wij spreken hebben grote moeite met het vinden van personeel en dan ook nog eens op alle vlakken. Dus mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen ze ook niet meer krijgen! Voorzitter, dit vraagt om een hele goede uitleg. Voor mensen is het belangrijk om mee te doen, om te werken, om contacten te hebben. Dus het is voor mij en voor ons niet te begrijpen dat in de begroting een stijging van uitkeringen is opgenomen. Wij hebben ook aangegeven dat deze groep ingezet kan worden bij sportverenigingen of wijkgebouwen.  Wij wachten de reactie van de portefeuillehouder af.

Scholen:

De kosten van de schoolgebouwen blijven toenemen. Twee jaar geleden hebben wij van de portefeuillehouder gehoord dat toen echt de laatste tegenvaller aan de raad werd gepresenteerd. Nu is het (in elk geval voor ons) nog steeds niet helder of alles rondom schoolgebouwen 100% duidelijk en geregeld is. Wij vragen hier al enkele jaren om. Kan de portefeuillehouder aangeven of vandaag alles 100% duidelijk is, of er nu goede eenduidige contracten door alle partijen zijn ondertekend? Of kunnen wij nog meer verrassingen en financiële tegenslagen voor Etten-Leur verwachten vanuit de onderwijsgebouwen?

Natuurlijk kost dit allemaal geld, het moet ergens vandaan komen.

• WMO: als het gaat om gespreide verantwoordelijkheid, dat iedereen levert naar zijn/haar/hen verantwoordelijkheid en vermogen een bijdrage aan de samenleving, is dat zeker hier aan de orde. Hulp voor mensen die het nodig hebben moeten wij kunnen bieden. Op dit moment blijven de kosten jaar na jaar toenemen. Wij vinden dan ook dat wij een moreel appèl moeten doen aan de mensen die hier zelf een financiële bijdrage aan kunnen leveren, dit ook doen. Op dit moment zijn er ook juridische uitdagingen om dit wel of niet mogelijk te maken. Gaat de portefeuillehouder een beroep doen op het morele appèl en gaat de portefeuillehouder kijken hoe het juridisch wel mogelijk te maken is? Eventueel door op te trekken met de vereniging Nederlandse gemeenten?
  • Het aantal uitkeringsgerechtigden. Op de eerste plaats is dit voor de mensen zelf een verbetering en daarnaast levert het een positieve financiële bijdrage voor Etten-Leur op. Kijk ook of mensen uit deze kaartenbak ingezet kunnen worden bij sportverenigingen en buurthuizen, dit bovenop de mensen die er nu werken vanuit de WVS.
  • Als laatste punt willen wij de reserves iets minder hard laten stijgen.

Kort samengevat voorzitter:

• Terugdraaien bezuinigingen wijkvoorzieningen met 120.000 euro
  • De scouting bezuinigingen uitspreiden over 5 jaar en een concreet stappenplan van huisvesting en de bijbehorende financiële dekking.
  • Sportverenigingen: bezuinigingen zelfredzaamheid met 50% terug brengen, huurverhoging uitspreiden over 5 jaar en voortzetting van overleg met de verenigingen. Ook hiervan een concreet stappenplan opgesteld met de verenigingen op het gebied van huisvesting en financiën.
  • Extra ledigingen van de GFT container in oktober en november betaald uit de reserves afval.
  • Duidelijkheid voor Jeugdland over huisvesting met bijbehorende financiën zodat Jeugdland nog jaren blijft bestaan.
  • Inspanning voor eigen financiële bijdrage in WMO voor mensen die dat financieel kunnen.
  • Aanpak om het aantal uitkeringsgerechtigden naar beneden te krijgen. Kijk ook of mensen uit deze kaartenbak ingezet kunnen worden bij sportverenigingen en buurthuizen, dit bovenop de mensen die er nu werken vanuit de WVS.

Wij wachten de reactie van de portefeuillehouders en overige fracties af.